اخبار ساعت مچی

ساعت مچی پانرای هشتاد ساله شد!

Panerai 80 years Anniversary

ساعت مچی پانرای هشتاد ساله شد!

پانرای رادیومیر Panerai Radiomir  اولین گاه شمار مچی ایتالیایی که افسانه ای برای خود در بین بِرندهای ایتالیایی دست و پا کرد، در ابتدا برای نیروهای نظامی غواصی ایتالیا تولید می گردیدند، سپس به عموم ارایه شدند و امروزه یک ستاره بی بدیل در صنعت ساعت مچی دنیا به حساب می روند.

امسال هشتادمین سالگرد تاسیس کمپانی پانرای ایتالیا است، به همین منظور می خواهیم تا دوباره مروری داشته باشیم بر تاریخچه عجیب و غریب این برند! با ما باشید تا در ادامه پنج حقیقت جالب راجع به ساعت های پانرای و مدل رادیومیر را بررسی کنیم:

۱) ساعت های اصلی بسیار سمی بودند و امروزه نیز خطرناک می باشند!

رادیوم

همه می دانند که پانرای برای اولین بار سیستم شب نما (عقربه های لومینوس درخشش در شب) را اختراع نمود، اما اکثریت آگاه نیستند که برخلاف امروزه که از رنگ های درخشان استفاده می شود، در گذشته ساعتی های پانرای از رادیوم (رادیو اکتیو ترین ماده شناخته شده) برای ایجاد درخشش بهره می بردند! در این سری از ساعت ها درخشش به خاطر وجود نور بیرونی نبود بلکه به خاطر تششع مداوم ماده رادیو اکتیو و گذر از سولفید روی (Zinc Sulphid) است که باعث درخشش آن می گردد. امروزه ما به خطرات رادیوم واقفیم، در گذشته نه تنهااز این مضرات آگاه نبودند بلکه آن را برای مبارزه با بیماریها از جمله سرطان مفید می دانستند.

عمل رنگ کردن عقربه ها توسط زنانی که در کارخانه مشغول به کار بودند و توسط قلم مو های بسیار ظریفی صورت میگرفت. برخی اوقات خانم ها لکه ای بروی ناخن خود می کشیدند! وقتی این “دختران رادیومی” در آمریکا شروع به بیمار شدن و گسترش بیماری به سرطان های ناشی از تششع شدند، نظر همگان راجع به رادیوم تغییر کرد. (این یکی از تلخ ترین داستان های ساعت مچی است).

امروزه ساعت های رادیو میر اولیه دیگر درخششی ندارند چرا که سولفید روی آنها از بین رفته است. اما این بدان معنا نیست که رادیوم روی عقربه ها دیگر تششع ندارند. نیمه سن رادیوم ۱۶۰۰ سال می باشد پس هنوز بسیار فعال بوده و زیاد از قدرت و شدت تششع آن کاسته نشده است. علی رغم این موضوع، این ساعت ها امروزه با مبالغی بیشتر از صد ها هزاران دلار برای کلکسیون ها خرید و فروش می شوند! اما همچنان کشنده هستند.

۲) ساعت های اولیه پانرای مدل های رولکس بودند که فقط برند روی صفحه تغییر کرده بود!

میدانیم که پانرای برای پاسخ گویی به نیاز غواصان نیروی دریایی با همکاری برند رولکس (ضد آب بودن از ویژگی های ابداع شده توسط ساعت رولکس) ساعت های اولیه را تولید نمودند. طبق گفته ها قاب ساعت و سیستم حرکتی از رولکس بهره می بردند، یک همکاری موفق بین یک مغازه کوچک ساعت سازی و کمپانی معروف سوئیسی رولکس.

اما اخیرا محققان در یکی از کاتالوگ های ساعت رولکس مربوط به سال ۱۹۳۵ میلادی با عکس زیر مواجه شدند!

ساعت-رولکس-پانرای

بدون دقت به برند و صفحه این یک ساعت پانرای است! درسته؟!

طراحی آن حتی تغییر زیادی نکرده است! با توجه به گفته های تاریخ نگار رولکس آقای جیمز دولیش James Dowlich

این یک مدل ساعت جیبی رولکس به همراه زِه تخت است. گرچه تا به حال کسی حتی یک مدل ساخته شده از این ساعت ندیده است، پس چطوری این مدل از پانرای سر در آورده است؟

با توجه به اینکه رولکس در مورد تاریخچه خود بسیار مخفی عمل می کند و اطلاعات را بروز نمی دهد، فقط می توان حدس زد. تئوری جالبی این موضوع را تشریح میکند! این یکی از مدل های رولکس بوده اما به خاطر بزرگی آن کسی در آن زمان حتی نگاهی به آن نمی کرده است. وقتی پانرای به دنبال ساعتی بزرگ برای غواصان بود تا بتوانند به راحتی زیر آب ساعت را بخوانند، رولکس این مدل را به آنها پیشنهاد داده و از تولید آن صرفنظر کرده. این مدل هم اکنون نیز مدل اصلی و محبوب پانرای محسوب می گردد.

۳) ساعت های مچی رادیومیر فقط توسط نیروی دریایی ایتالیا استفاده نشدند، نیروهای نظامی آلمان نیز از آنها استفاده میکردند!

ساعت های پانرای رادیو میر بدون برند پانرای و با بِرند Kampfschwimmer به معنای مردان قورباغه ای به تعداد بسیار کم تولید شده و توسط نیروی نظامی غواص آلمان در جنگ جهانی دوم استفاده می شدند. هیچ کسی نمی داند این ساعت ها چگونه تولید شدند؟ آیا نیروی دریایی آلمان مستقیما با پانرای وارد معامله شده بود؟ یا توسط نیروی دریایی ایتالیا این ساعت هارا به دست آورده بود؟ شاید هم رولکس این ساعت ها را به آنها فروخته است؟ به نظر این مورد نیز جزو معماهای بدون حل صنعت ساعت مچی باقی خواهد ماند.

ساعت-مردان-غورباقه-ای

۴) ساعت های رادیومیر پانرای جزو اولین ساعت ها بودند که از پلکسی گلس استفاده کردند!

پلکسی گلس امروزه به عنوان ماده اصلی و ارزان قیمت ساعت های نامرغوب چینی بکار میرود! چرا پانرای از این ماده برای ساعت های خود استفاده نمود؟ شیشه ها به راحتی شکسته می شدند، در سال ۱۹۳۰ میلادی پلکس گلاس تازه اختراع شده بود، و گرچه راحتر از شیشه خط می افتاد اما در برابر شکسته شدن بسیار مقاوم بود، پس برای اطمینان از عدم شکستگی ساعت در ماموریت های زیر آبی که جان غواصان به ساعت هایشان بستگی داشت، از پلکسی گلس استفاده شد.

ساعت-پانرای-پلکسی-گلس

۵) ساعت های رادیومیر فقط برای مردان مناسب نیستند!

ساعت-پانرای-رادیومیر

ساعت های پانرای به لطف سیلوستر استالون دارای شهرت جهانی شد، سپس او این ساعت ها را بین دوستان خود از جمله آرنولد پخش نمود و ان ساعت در فیلم های اکشن بازی های درخشانی داشتند. اما با نگاه به عکس زیر خواهید یافت که این ساعت بروی دست خانم ها نیز بسیار زیبا خواهد بود.

برند پانرای با سابقه عجیب و غریب امروزه به عنوان یکی از پر طرفدارترین برندهای ساعت مچی دنیا شناخته شده است.

 

 

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
استادکاران ساعت
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن