مقالات ساعت مچی

تست ضد آب بودن ساعت مچی

Water Resistant vs Water Proof

تست ضد آب بودن ساعت مچی

از کجا بفهمیم که یک ساعت فقط در برابر آب مقاوم Water Resistance است و یا ضد آب Water Proof است؟

امروز اکثر ساعت ها در برابر آب مقاوم هستند، اما آیا می دانید که مقاوم بودن در برابر آب Water Resistant به معنای این نیست که ساعت شما ضد آب Water Proof می باشد؟

به همین منظور در این مقاله سعی داریم تا تفاوت بین مقاوم بودن در برابر آب و ضد آب بودن را توضیح دهیم.

تست ضد آب بودن ساعت

ساعت های مقاوم در برابر آب Water Resistant Watches

زمانی که گفته می شود یک “ساعت مقاوم در برابر آب” است، بدین معنا است که ساعت می تواند در صورت قرار گیری ناگهانی در برابر آب یا پاشیدن آب بروی آن در مدت زمان کوتاه مقاومت داشته باشد.

اگر ساعت شما ۳۰ متر در برابر آب مقاوم است بدین معنا نیست که می توانید واقعن آن را ۳۰ متر در آب فرو ببرید!

مقاومت در برابر آب / ضد آب بودن ساعت های مچی توسط سازندگان تعریف شده و به بر اساس سه فاکتور:

۱) قاب ساعت و درب پشت قاب.
۲) تاج (سر دسته) ساعت.
۳) اُرینگ ها و واشرهای ساعت.

اندازه گیری می گردد. عواملی از قبیل استفاده روزانه از ساعت، تعویض باتری، باز و بسته شدن تاج، قرار گرفتن در معرض گرما و سرما، عمر ساعت و نحوه نگهداری از آن همگی فاکتورهایی هستند که میزان مقاوم بودن در برابر آب / ضد آب بودن ساعت را در بازه زمانی کاهش می دهند. برای همین منظور مراقبت و نگهداری مناسب می تواند طول عمر ساعت و مقاومت در برابر آب را افزایش دهد.

ساعت های ضد آب Water Proof Watches  

ساعت هایی که توانایی قرار گیری در مجاورت و زیر آب به همراه فعالیت های بدنی به مدت طولانی را داشته باشند ساعت های ضد آب نامیده می شوند. ساخت این نوع ساعت ها نیازمند طراحی و تولید گران قیمت است، لذا اینگونه ساعت دارای ارزش بالاتری نسبت به ساعت های معمول بوده و در اصل نمی توان آن ها را بصورت فیک و یا کپی تولید کرد زیرا قابلیت ضد آب بودن نخواهند داشت.

این ساعت ها باید حداقل قابلیت ضد آب بودن ۲۰۰ متر (۲۰ بار) را داشته باشند.

تست ضد آب بودن ساعت

جدول زیر به طور ساده نشان میدهد که آیا ساعت شما مقاوم در برابر آب است و یا ضد آب است.

تست ضد آب بودن ساعت مچی

میزان ضد آب بودن بر اساس عمق آب (متر) و یا بر اساس فشار آب دریا در آن عمق بر اساس دو واحد بار BAR و یا اتمسفر ATM بیان می شوند. در واقع واحد بار با اتمسفر برابر است  ۱ BAR = 1 ATM. در زیر آب های آزاد هر ده متر معادل یک بار یا یک اتمسفر فشار وجود دارد.

نکته مهم درک معنای میزان مقاوم بودن در برابر آب / ضد آب بودن ساعت و موارد استفاده آنها است:

ساعت ضد آب تا ۳۰ متر / ۳ بار: ضد آب در برابر قرار گرفتن در معرض آب بصورت ناگهانی و یا ذرات جزیی آب.

ساعت ضد آب ۵۰ متر / ۵ بار: ضدآب بوده و می توان ساعت را در آب فرو برد، برای مصارف روزانه هنگام دوش گرفتن، ظرف شستن، ماشین شستن و با حمام کردن.

ساعت ضد آب ۱۰۰ متر / ۱۰ بار: قابل استفاده برای ورزش های آبی، شنا، اشنورکلینگ.

ساعت ضد آب ۲۰۰ متر / ۲۰ بار: مناسب و ایده آل برای غواصی ورزشی.

ساعت ضد آب ۳۰۰ متر / ۳۰ بار: مناسب برای غواصی و کلیه موارد بالا.

ساعت ضد آب ۵۰۰ متر / ۵۰ بار: مناسب برای غواصی حرفه ای، خلبانان و نظامیان.

ساعت ضد آب ۱۰۰۰ متر / ۱۰۰ بار: مخصوص نیروهای نظامی و غواصان اشباع و تکنیکال.

ساعت ضد آب ۲۰۰۰ متر / ۲۰۰ بار: مخصوص غواصان اشباع.

معمولن سازندگان در صورت ضد آب بودن ساعت شما، این موضوع را توسط آیکونی خاص و یا نوشتار در پشت ساعت نشان می دهند.

وجود رطوبت داخل صفحه ساعت به چه معناست؟

گاهی اوقات ممکن است شما وجود رطوبت داخل صفحه ساعت را بصورت وجود بخار روی شیشه و یا ذرات ریز آب حس کنید، این بدان معنا نیست که ساعت شما خراب شده و آب به آن نفوذ کرده است. قرار گیری ساعت در دمای پایین به صورت ناگهانی و یا تغییر دمای محیطی از گرما به سرما ممکن است باعث ایجاد مه روی شیشه گردد. در واقع این ذرات آب از مایعات داخل ساعت بوجود آمده و این رطوبت به مرور زمانی از بین خواهد رفت.

اگر قطرات آب بسیار زیاد هستند ممکن است ساعت شما دچار نشتی شده باشد، بهتر است در اولین فرصت به یک تعمیرکار حرفه ای ساعت مراجعه کنید تا از صدمات بیشتر جلوگیری شود.

تست ضد آب بودن:

هر سال یک بار و ترجیحن قبل از تابستان، مقاومت ساعت در برابر آب / ضد آب بودن ساعت باید توسط تعمیرکاران مجاز و یا سرویسکاران با تجربه بررسی شود.

برای اینکار ساعت باید باز شده، اُرینگ ها و گسگت ها (واشرها) مورد بررسی قرار گرفته، در صورت نیاز تعویض شده و بعد از آغشته شدن به سیلیکون گریس ساعت بسته شود. اگر ساعت شما ضد آب Water Proof است،  باید ۲۴ ساعت در محفظه مخصوص تست ضد آب بودن با توجه به فشار کاری ساعت تست گردد.

ساعت-های-مچی-نظامی-غواصی-عمیق-کریس-بنز-آلمان

توجه (یک نکته مهم) :

هنگامیکه ساعت در آب فرو می رود، تحت هیچ شرایطی دکمه ی کوک (تاج) را بیرون نکشید. همچنین  برای تغییر تاریخ یا شروع کرنوگراف دکمه ای را فشار ندهید. این کار باعث ورود آب به قاب و خراب کردن موتور می شود که در این مواقع باید به مراکز معتبر مراجعه شود.

اغلب ساعت های غواصی ضد آب برای عمق های بالا به شما توصیه میکنند که تاج پیچی را همیشه بسته نگاه دارید، در صورتی که شما از ساعت های غواصی استفاده می نمائید، این ساعت ها برای کار در زیر آب طراحی و ساخته شده اند، هم چنان باید تاج را بسته نگاه داشت اما می توان دگمه ها را برای دسترسی به فیچر خاصی فشار داد. در این گونه ساعت ها دگمه ها از سه اُ رینگ های سه مرحله ای بهره می برند که دگمه ها را در برابر فشار آب ضد آب نموده و امکان استفاده را برای شما فراهم می آورند.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

3 thoughts on “تست ضد آب بودن ساعت مچی”

    1. با سلام،
      دوست گرامی، ساعت های اصل دارای شماره سریال حک شده در پشت یا کنار ساعت هستند. به علاوه دفترچه و کارت ضمانت. راه دیگه تماس با نمایندگی برند ساعت خودتون و درخواست کارشناسی است. اگر همه موارد فوق امکان نداشت، می تونید ساعت خودتون رو به ما بسپارید تا در لابراتوار تخصصی ما توسط کارشناسان مورد بررسی دقیق فنی قرار بگیره.

      »وفق باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن