دانشنامه ساعت مچی

تفاوت آبکاری PVD با DLC

PVD vs DLC

تفاوت آبکاری PVD با DLC

فهرست مطالب (با کلیک بروی هر عنوان به همان بخش هدایت می شوید) نمایش محتوا

برگشت به مشکی !

ساعتهای مشکی رنگ بسیار زیبا هستند. خیلی از علاقمندان ساعت های خود را از طریق روش پی وی دی PVD به پوشش رنگ مشکی تغییر میدهند. اما پی وی دی دقیقن چه کاری انجام میدهد؟ تفاوت تکنیک های آبکاری پی وی دی و دی ال سی در چیست؟ در این مقاله به بررسی این روش خواهیم پرداخت.

فرق PVD و  DLC چیست؟

در پوشش پی وی دی، یک لایه از فلزات دیگر به فلز اصلی ساعت می چسبن. در دنیای ساعت مچی این فلز اصلی استیل یا تیتانیوم می باشد با روش PVD می توان هر جنسی حتی چوب را پوشش داد. این لایه نازک از طریق تراکم و سرد کردن بخار فلز پوشش دهنده در یک محیط با درجه حرارت بالا و خلاء صورت میگید. قطعات ساعت آهسته و در گذر زمان مناسب توسط لایه نازک که به خوبی به سطوح چسبیده پوشش داده می شوند.

تکنولوژی آبکاری DLCدر DLC این پوشش از طریق Blast کردن کربن بروی اجزای ساعت و سرد کردن سریع و بیش از اندازه، صورت میگیرد (مانند ساخت الماس مصنوعی). نه تنها روش کار شبیه ساخت الماس است بلکه خصوصیات ایجاد شده نیز سطوحی محکم و بادوام مثل الماس خواهند داشت. دی ال سی در اصل یک پوشش غیر منظم از پلاسمای کربن (ماده ای با خواص شگفت انگیز) است.

کربن در صنایع هوایی، نظامی، پزشکی و اتومبیل رانی مصارف زیاد دارد. دارا بودن بهترین خواص الماس (سختی و دوام) به همراه زیبایی ابریشمی، استفاده از کربن را محبوب میکند. در اصل با روش DLC شما یک سطحی از الماس غیر منتظم بروی اجزا ایجاد میکنید! در این روش کربن به شکل پلاسما بروی محصولات فلزی (تقریبن تمامی فلزات) می چسبد و سطحی با پرداخت عالی و بالاترین استاندارد پدید می آورد.

تفاوت آبکاری PVD با DLC

مقاومت DLC نسبت به روش PVD بیشتر می باشد و به علاوه در برابر ضربه ساعت را مقاوم می گرداند. ساعت ها با پوشش پی وی دی اغلب بعد از مدتی دچار پریدگی در نقاطی که ضربه خورده باشند گشته و در برابر خط و خش مقاومت چندانی ندارند، در حالی که DLC ساعت را ضد ضربه و ضد خش میکند. در سال ۲۰۱۶، برند ساعت تودُر یکی از ساعت های قدیمی خود را با نام Heritage Black Bar Dark را در نمایشگاه بازل سوئیس Baselworld 2016 به نمایش گذاشت، این ساعت با پوشش PVD پوشیده شده بود که انتقادهای بسیاری مواجه گشت از جمله “چرا زمانی که روش DLC در دسترس است، از روش های قدیمی تر مانند PVD استفاده شده است؟!”.

در اصل دی ال سی یکی از تکنیک های پوشش پی وی دی محسوب میگردد! پوشش PVD را می توان توسط فلزات زیادی انجام داد، اما DLC فقط با کربن صورت گرفته و در اصل از نام فلز پوشش دهنده مشتق شده است. از لحاظ فنی دی ال سی با کیفیت ترین پوشش پی وی دی است.

به علت گرانی آبکاری به روش دی ال سی (نیاز به ۴ الی ۶ هفته زمان و جدا سازی کلیه اجزای ساعت)، این پوشش اغلب توسط صاحبان ساعت مچی های لوکس برای شخصی سازی استفاده میگردد. بسیاری از تولید کنندگان ساعت های مچی با قیمت معمول، مدل هایی از ساعت خود را با روش پی وی دی تولید میکنند. در واقع PVD بسیار ارزان تر از DLC است.

کلکسیون ساعت های مچی اتوماتیک خلبانی تیتانیومی ایراتک همگی توسط تکنیک آبکاری DLC پوشش داده شده اند.

تمامی سطوح استیل (مشکی و طلایی) ساعت های مچی کریس بنزChris Benz” آلمان تحت روش PVD پوشیده شده است.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 thought on “تفاوت آبکاری PVD با DLC”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن