دانشنامه ساعت مچیمقالات ساعت مچی

ده نکته برای مراقبت و نگهداری از ساعت مچی

Ten Tips to take care of your wrist watch

 ده نکته برای مراقبت و نگه داری از ساعت مچی

پس از خرید یک ساعت مچی مناسب قدم مهم بعدی مراقبت و نگهداری از گاه سنج شماست، در این مقاله توصیه هایی درباره نگه داری از ساعت های مچی را خواهید خواند که به عمر بیشتر زمان سنج های شما کمک بسیاری می کند.

چگونه از ساعت خود مراقبت کنیم؟ 

  • برای اولین قدم، حتمن دفترچه ساعت مچی خود را به دقت مطالعه کرده و بدستور العمل ها عمل نمائید.
  • به طور کلی ساعت ها نباید به مدت طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرند و پس ار هر بار استفاده در جعبه مناسب نگه داری گردند.
  • هرگز هرگز ساعت خود را باز نکنید و از صفحه ساعت در مقابل خراشیدن، محافظت کنید.
  •  برای حفظ درخشندگی قاب ساعت خود زیورآلاتی از قبیل دستبند و النگو را در دست دیگر خود استفاده کنید. چرا که این کار باعث می شود از تماس قاب با جواهرات دیگر و  تاثیر آن ها بر روی یکدیگر کاسته شود.
  • اگر ساعت شما با هر کدام از تکنیک های PVD و یا DLC آبکاری شده است، برای تمیز کردن فقط از پارچه نرم با آب ولرم استفاده نمائید.
  • ساعت خود را در برابر شرایط و عواملی که در ادامه توضیح آن آمده، حفظ کنید و همواره آنها را پاکیزه نگاه دارید.

مراقبت از ساعت مچی

۱) حرارت و محصولات شیمیایی

ساعت را در معرض دماهای بالای ۶۰ درجه سانتی گراد و یا در زیر دمای صفر درجه سانتی گراد قرار ندهید. این تغییرات دما عمر باتری را می کاهد و بر سیالیت و چسبندگی روان کننده ها تاثیر می گذارد.

تا حد امکان از تماس مستقیم ساعت با مواد شیمیایی نظیر حلال ها، پاک کننده ها، شوینده ها و همچنین لوازم آرایشی و عطرها بپرهیزید. این دسته از مواد باعث خراب شدن واشرها و تغییر ظاهر بند و قاب ساعت می شوند.

ساعت های مکانیکی و ساعت های کوارتز،  نسبت به تغییرات شدید دما حساس هستند، بنابراین ساعت را از  تغییرات دمایی دور نگه دارید.

۲) لرزش های ناشی از ورزش

به شما توصیه میکنیم اگر ساعت شما ضد شوک Anti Shock نیست، هنگام فعالیت های ورزشی مانند تنیس، گُلف، اسکی یا کوهنوردی برای امنیت موتور و جلوگیری از تکان خوردن و لرزش زیاد از ساعت استفاده نکنید.

۳) قرار گرفتن در مجاورت آهن ربا (آهنربایی شدن)

قرار گرفتن ساعت در نزدیکی وسایل الکتریکی منجر به تولید میدان مغناطیسی می شود. این موضوع بر عملکرد ساعت تاثیر می گذارد. تاثیرات میدان های مغناطیسی بر ساعت های کوارتز کوتاه مدت هستند. در صورتی که ساعت های مکانیکی چه دستی و چه اتوماتیک در مقابل این تاثیرات حساس ترند. ساعت ها به گونه ای طراحی می شوند که میدان های مغناطیسی ای که روزانه با آن ها سروکار داریم در کارکرد شان خللی وارد نکند. اما میدان های مغناطیسی قوی می توانند اجزای فلزی موتور به خصوص فنرها را تحت تاثیر قرار دهند. درموارد نادری آهنربایی شدن اجزا، تحت تاثیر میدان مغناطیسی باعث به هم چسبیدن اجزا و همچنین حرکت سریع و یا متوقف شدن ساعت می شود. مگر ساعت شما از جنس خاص و مخصوص عملیات های ویژه Non Magnetic طراحی و ساخته شده باشد.

در صورت آهنربایی شدن گاه سنج شما باید به مراکز معتبر سرویس دهی برند ساعت مراجعه کنید.

مراقبت از ساعت مچی

۴) ضد آب بودن ساعت

مزیت مقاومت در برابر آب، موتور را در برابر گرد و غبار، رطوبت و حتی فرورفتن در آب محافظت می کند. با مرور زمان که از تاج (سردسته) استفاده می شود، اُ رینگ ها و واشرها کهنه می شوند و یا تمام اتقاقات احتمالی نیز می تواند بر قابلیت Water Proof / Water Resistance ساعت تاثیر گذار باشد. لذا لازم است هر ۱۲ ماه ترجیحا قبل از فعالیت های تابستانی مقاومت ساعت در برابر آب، بررسی شود.

برای اینکار ساعت باید توسط سرویس کاران مجاز باز شده، اُرینگ ها مورد بررسی قرار گرفته، در صورت نیاز تعویض شده و بعد از آغشته شدن به سیلیکون گریس ساعت بسته شود. سپس در ۲۴ ساعت در محفظه مخصوص تست ضد آب بودن با توجه به فشار کاری ساعت تست گردند.

نکته مهم درک معنای میزان ضد آب بودن ساعت و موارد استفاده آنها است:

ساعت ضد آب تا ۳۰ متر / ۳ بار: ضد آب در برابر قرار گرفتن در معرض آب بصورت ناگهانی و یا ذرات جزیی آب.

ساعت ضد آب ۵۰ متر / ۵ بار: ضدآب بوده و می توان ساعت را در آب فرو برد، برای مصارف روزانه هنگام دوش گرفتن، ظرف شستن، ماشین شستن و با حمام کردن.

ساعت ضد آب ۱۰۰ متر / ۱۰ بار: قابل استفاده برای ورزش های آبی، شنا، اشنورکلینگ.

ساعت ضد آب ۲۰۰ متر / ۲۰ بار: مناسب و ایده آل برای غواصی ورزشی.

ساعت ضد آب ۳۰۰ متر / ۳۰ بار: مناسب برای غواصی و کلیه موارد بالا.

ساعت ضد آب ۵۰۰ متر / ۵۰ بار: مناسب برای غواصی حرفه ای، خلبانان و نظامیان.

ساعت ضد آب ۱۰۰۰ متر / ۱۰۰ بار: مخصوص نیروهای نظامی و غواصان اشباع و تکنیکال.

ساعت ضد آب ۲۰۰۰ متر / ۲۰۰ بار: مخصوص غواصان اشباع.

جدول راهنمای ضد آب بودن ساعت

توجه (یک نکته مهم) :

هنگامیکه ساعت در آب فرو می رود، تحت هیچ شرایطی دکمه ی کوک (تاج) را بیرون نکشید. همچنین  برای تغییر تاریخ یا شروع کرنوگراف دکمه ای را فشار ندهید. این کار باعث ورود آب به قاب و خراب کردن موتور می شود که در این مواقع باید به مراکز معتبر مراجعه شود.

اغلب ساعت های غواصی ضد آب برای عمق های بالا به شما توصیه میکنند که تاج پیچی را همیشه بسته نگاه دارید، در صورتی که شما از ساعت های غواصی استفاده می نمائید، این ساعت ها برای کار در زیر آب طراحی و ساخته شده اند، هم چنان باید تاج را بسته نگاه داشت اما می توان دگمه ها را برای دسترسی به فیچر خاصی فشار داد. در این گونه ساعت ها دگمه ها از سه اُ رینگ های سه مرحله ای بهره می برند که دگمه ها را در برابر فشار آب ضد آب نموده و امکان استفاده را برای شما فراهم می آورند.

۵) تاج (سردسته یا دسته کوک) در زمان استفاده

به منظور حفاظت ساعت خود در برابر رطوبت و جلوگیری از ورود آب به قاب، لازم است به طور کامل دکمه ی کوک را به سمت داخل قراردهید. و در صورت وجود سیستم قفل پیچی، تاج را به طور مامل ببندید. بعد از استفاده از دکمه کوک به منظور تنظیم ساعت، سردسته را برای شروع کار به حالت اولیه بازگردانید.

مراقبت از ساعت مچی

۶) بازرسی و مراقبت های دوره ای ساعت

ساعت مچی کالای حساسی است که به مراقبت و توجه احتیاج دارد. برای حفظ درخشندگی ساعت به شما توصیه می کنیم به موارد زیر توجه کنید :

حتی اگر ساعت شما ضد آب است برای تمیز کردن از پارچه ی نرم و خشک بهره ببرید. فقط برای تمیز کردن دستبند فلزی و قاب پشت در صورت لزوم، استفاده از یک مسواک خشک بلامانع است.

اگر ساعت شما حتی با قابیلیت مقاومت در برابر آب، در صورت استفاده در آب دریا رفت، به منظور پاک کردن ساعت از عواملی مثل نمک موجود در آب دریا، شما باید با پارچه ای نرم آغشته به آب ولرم آن را پاک کنید، در حین اینکار تاج را بسته نگاه دارید.

ساعت های غواصی را بعد از استفاده برای مدت یک ساعت در کاسه آب سرد شیرین نگاه داشته و سپس آن ها را تمیز نمائید. سنسورها را فقط از قسمت بیرونی بشوریید.

۷) مراقبت از بند ساعت 

 

بندهای فلزی

بندهای فلزی جدا از پولیش بایستی به منظور درخشندگی، ترجیحا در انتهای تابستان،  از  گرد و غباری که در میان اتصالات بند جاگرفته است، پاک شوند.  به این منظور، می توانید از برس های نرم، مانند مسواکی که نرم است بهره ببرید.

بند های چرمی

طول عمر بندهای چرمی به مدت استفاده و اینکه تحت چه شرایطی استفاده شده اند، وابسته است. برای باقی ماندن در بهترین وضعیت و حداکثر استفاده باید از تماس بند با آب, روغن, اسید, جوهر و لوازم آرایش جلوگیری کنید. همچنین نور آفتاب و اشعه UV نیز بر رنگ بند ساعت تاثیر سو می گذارند. در تابستان به علت تعرق بندهای چرمی آسیب پذیر ترند. بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم که بند چرمی ساعت خود را با بندهای نایلونی  ناتو مناسب موقتا تعویض نمایید.

به عنوان اصل قدیمی پیشنهاد می شود، جهت تعویض بند ساعت، به مراکز معتبر مراجعه شود، گرچه امروزه بندها بسیار هوشمند تولید شده و علاوه بر راحتی استفاده، ابزار مناسب تعویض هم توسط برندها در اختیار شما قرار می گید تا به راحتی بتوانید بند ساعت خود را تعویض کنید.

هر بند به ساعت شما شخصیتی متفاوت میدهد و برای هر حالتی باید بتوان براحتی از تعویض بندها لذت برد.

بندهای پلاستیکی

مدت ماندگاری این دسته از بندهای ساعت نیز به اینکه در چه شرایطی و چقدر مورد استفاده قرار می گیرند بستگی دارد. بند های پلاستیکی را نیز باید از اسیدها, روغن, جوهر و لوازم آرایش در امان نگه داشت. همچنین آن ها را از گرما و اشعه UV دور نگه دارید. بندهای پلاستیکی طبیعی با استفاده از مایع آب و صابون قابل شست و شو هستند.

مراقبت از بندهای ساعت مچی

۸) مراقبت و نگهداری از ساعت های مکانیکی اتوماتیک

این دسته از ساعت ها مکانیزم منحصر به خود را دارند بگونه ای که انرژی مورد نیازشان از طریق حرکت مچ دست تامین می شود. در نتیجه بهره وری آن ها وابسته به حرکت بازوی فرد است. هنگامی که بطور کامل ساعت شما کوک شود ساعت بطور مستقل می تواند برای ۴۰ تا ۳۰۰ ساعت بسته به مدل خود، کار کند و مازاد این انرژی تامین شده برای کارکردن در شب و بی تحرکی استفاده می شود.

اگر ساعت شما برای چند روز بدون استفاده بماند متوقف می شود یا ذخیره انرژی خود را برای کارکرد مطلوب از دست خواهد داد. در این صورت قبل از استفاده ی مجدد دکمه ی کوک را به طور دستی ۲۰ دور در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا از کارکرد صحیح ساعت خود اطمینان حاصل کنید. همچنین مجددا تاریخ و ساعت صفحه نمایش را تنظیم نمایید.

۹) مراقبت و نگهداری از ساعت های مکانیکی کوکی

مدل های مشخصی در برند های ساعت قابلیت کوک شدن دستی را دارند. این دسته از ساعت ها هرروز با پیجاندن دکمه کوک تا انتهای آن کوک می شوند. هنگامی که کوک را تا انتهای آن می چرخانید از پیچاندن بیشتر خودداری کنید. چرا که باعث آسیب های جدی به موتور خواهد شد. قابلیت ذخیره انرژی ساعت های مکانیکی حدود ۴۰ تا ۳۰۰ ساعت است و بعد از آن ساعت متوقف می شود. پس لازم است آن را دوباره به صورت دستی کوک نمایید. توصیه عمومی بر این است که ساعت خود را هر روز و ترجیحا صبح ها قبل از پوشیدن، کوک کنید.

اگر قصد استفاده نکردن از ساعت خود را به مدت چندین ماه دارید به شما توصیه می کنیم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور به طور مرتب ساعت خود را کوک نمایید. همچنین ساعت خود را در جای ایمن ، خشک و تمیز نگه داری کنید و قبل از کوک کردن حتما ساعت را از مچ خود باز نمایید. دیگر اینکه اطمینان حاصل نمایید میله ی دکمه کوک کاملا صاف باشد تا بدین ترتیب موتور آسیب نبیند.

۱۰) مراقبت و نگهداری از ساعت های کوارتز

در ساعت های کوارتز زمان و تاریخ توسط  تاج تنظیم می شوند. عمر سرویس باتری بسته به مدل ساعت و نوع موتور بین ۲ تا ۴ سال است. در اکثر ساعت های کوارتز یک عقربه ی ثانیه شمار مرکزی موجود است که بعضی از این ثانیه شمارها،  نشانگر باتری ساعت یا EOL دارند. دو هفته قبل از به اتمام رسیدن باتری ثانیه شمار هر ۲ الی ۴ ثانیه می پرد. هیچگاه نباید بگذارید باطری فرسوده در ساعت بماند. این کار از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری می نماید.

توصیه می شود باتری ساعت را در مراکز معتبر خدمات پس از فروش تعویض نمایید. تعویض باتری معمولا همراه با چک کردن عملکرد موتور و تعویض مقاومت در برابر آب همراه است.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن