دانشنامه ساعت مچی

چرخ دنگ ساعت Escapement

چرخ دنگ ساعت چیست؟

چرخ دنگ Escapement

چرخ دنگچرخ دنگ سازوکاری است که حرکت دورانی پیوسته را به حرکت گسسته تبدیل می کند. این مکانیزم در ساخت ساعت بکار می رود.

چرخ دنگ (چرخ تعادل ساعت) در ساعت های مکانیکی وسیله ای است که انرژی را به اجزای نگه دارنده زمان (عمل ضربه زدن Impulse Action) انتقال داده و اجازه میدهد تا تعداد حرکات نوسانی آن شمارش گردند (عمل قفل کردن Locking Action).

عمل ضربه زدن Impulse Action : ضربه زدن انرژی را به اجزای نگه دارنده زمان انتقال میدهد (معمولن یک پاندول Pendulum به همراه چرخ تعادل Balance Wheel) تا انرژی از دست رفته به واسطه اصطکاک در طول چرخه را جبران کرده و باعث گردد تا نگهدارنده زمان به نوسان ادامه دهد.

چرخ دنگ، نیروی خود را از یک فنر جمع شده و یا وزنه معلق دریافت میکند، که از طریق شبکه چرخ دندها به آن انتقال پیدا میکنند. هر چرخش پاندول یا چرخ بالانس یکی از دندهای چرخ دنگ را آزاد میکند، و اجازه میدهد تا چرخ دندهای نمایشگر زمان به میزان ثابت جلو حرکت کنند. حرکت چرخ دندها باعث حرکت عقربه های ساعت با سرعت ثابت میگردند.

عمل قفل کردن Locking Action : در عین حال، گردش هر دنده چرخ دنگ قبل از قفل شدن دنده بعدی، باعث تلنگری به المان های نگهداری زمان میگردد، و باعث میگردد که چرخ دنگ به حالت قفل شدن برسد، این ایست ناگهانی دندانه باعث تولید صدای تیک تیک شنیده شده در ساعت های مکانیکی میگردد.

چرخ دنگ ها در تجهیزات مکانیکی دیگر از قبیل ماشین های تایپ برای ایجاد فضای مناسب بین حروف تایپ شده استفاده میگردند. از نظر تاریخی چرخ دنگ های در یونان و مصر برای طراحی دست شورها استفاده می شدند که نیروی حرکتی خود را از مایعات (آب) می گرفتند، سپس چینی ها اولین بار از آنها برای ساخت ساعت ها بهره بردند.

چرخ دنگ

اولین ساعت مکانیکی کامل به همراه چرخ دنگ در قرن ۱۴ میلادی در اورپا متولد شد.

چرخ دنگ ها در مرور زمان پیشرفت کرده و طرح های گوناگونی یافتند، در مقاله های بعدی به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن