دانشنامه ساعت مچی

مزایای ساعت های مچی ۲۴ ساعته

The 24 Hour Wrist Watches Benefits

مزایای ساعت های مچی ۲۴ ساعته

فهرست مطالب (با کلیک بروی هر عنوان به همان بخش هدایت می شوید) نمایش محتوا

The 24 Hour Wrist Watches Benefits

ساعت های معمول دوازده ساعته که همه با آنها آشنا هستند و عقربه ساعت شمار آنها دو بار دور کامل در روز را طی می کند، ساعت های مچی ۲۴ ساعته ساعت هایی کم یاب تر و خاص تر بوده و سیر طبیعی تر گردش کامل یک بار در روز توسط عقربه ساعت شمار این ساعت ها چشم گیر است.

در برخی ساعت های مچی مانند ساعت های مچی جی ام تی GMT و یا ساعت هایی که امکان نشان دادن زمان در چند نقطه مشترک را دارا هستند، هر دو سیستم دوازده ساعته و ۲۴ ساعته یک جا در صفحه ساعت قرار گرفته اند، اما حتی این ساعت ها اساس درج شماره هایشان ۱۲ ساعته است و عقربه ساعت شمار دو بار در روز گردش کامل درون ساعت دارند! سیستم ساعت ۱۲ ساعته بسیار متداول بوده و همه از بچگی با این سیستم آموزش دیده ایم.

سوال اساسی این است که  چرا ساعت های بیست و چهار ساعته متداول نیستند؟ مزایای ساعت های مچی ۲۴ ساعته چیست؟ چرا برخی این سیستم اندازه گیری و نمایش زمان را به سیستم دوازده ساعته ترجیح می دهند؟

در این مقاله به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

 

ساعت تک عقربه 24 ساعته آلمانی

ساعت های بیست و چهار ساعته The 24 Hour Watches

چرا برخی از ساعت های بیست و چهار ساعته استفاده می کنند؟ برخی علاقه دارند تا متفاوت باشند و برخی استفاده از سیستم های ۲۴ ساعته را راحتر از سیستم های ۱۲ ساعته می دانند. دیگر افراد علاقه مند این ساعت ها راب برای مصارف خصوصی تکنیکال استفاده می کنند.

کسانی که امکان دیدن آسمان و نور خورشید را ندارند و یا افرادی که در تایم زون های مختلف سفر می کنند استفاده از این سیستم ساعت های مچی را بسیار مفید خواهند یافت. این گونه ساعت ها به آنها کمک می کنند که با یک نگاه دریابند آیا در روز هستند و یا شب؟ برای مثال کسانی که در محیط های سربسته به کار مشغولند (غار نوردان) و یا فضانوردانی که در خارج از جو قرار دارند یا کسانی که گذر زمان را با نگریستن به آسمان نخواهند یافت (افرادی که در قطب ها و نزدیک آنها زندگی می کنند و یا حتی شهر هایی که دایم شب یا روز است).

مزیت دیگر این ساعت ها برای افراد امکان استفاده از ساعت به عنوان قطب نما است.

در اصل این سیستم ها برای فهمیدن سریع وضعیت زمان در شبانه روز بدون اشتباه و اعلام AM/PM   است. این دلیلی است که امروزه استفاده از این ساعت های خصوصن برای افراد نظامی به شدت توصیه می گردد.

 

خواندن ساعت تک عقربه 24 ساعتهگاه سنج های ۲۴ ساعته به عنوان ساعت های جهانی یا بین قاره ای (کنتینن تال Continental) شناخته شده و در صنایع هوایی، حمل و نقل بین المللی همواره استفاده می گردند. این اولین سیستم و تنها روش محاسبه زمان در کل لاجستیک دنیاست.

در نهایت صفحه این ساعت ها با نمایش ۲۴ ساعت کل روز بسیار طبیعی تر به نظر رسیده و می توان زمان را به یک نگاه به صفحه آنها فهمید. نکته جالب این است که با توجه به تاریخ ساعت ها در خواهید یافت که سیستم ۲۴ ساعته عقبه ایی طولانی دارد در حالی که ساعت های ۱۲ ساعته به تازگی وارد صنعت زمان سنجی شده است.

امروزه همچنان ساعت های مچی ۲۴ ساعته بسیار نادرند، اما هر روزه طرفدارن بیشتری را جذب می نمایند. این افراد دوست دارند متفاوت باشند و به راحتی با سیستم های ۲۴ ساعته کنار می آیند. یکی از علل کم یابی این ساعت ها نبود موتورهای ساعت ۲۴ ساعته زیاد است، در حال حاضر به جز برندهای خاص که سیستم های حرکتی گران قیمت خود را طراحی و تولید میکنند، تنها دو موتور سوئیسی مدل ۲۸۹۳-۲ ETA و موتور ۵۱۵٫۲۴H Ronda موتورهای موجود برای ساخت و تولید ساعت های مچی بیست و چهار ساعته هستند.

صفحه ساعت های بیست و چهار ساعته ممکن است از یک الی ۲۴ و یا از صفر الی ۲۳ مدرج شده باشند، در برخی مدل ها ممکن است دارای دو بخش یک الی ۱۲ ساعته باشند.

 

نمایش AM = Ante Meridiem کلمه لاتین برای نمایش زمان قبل از ظهر است و PM = Post Meridiem یا زمان بعد از ظهر است.

ساعت های مچی ۲۴ ساعته معمولن تک عقربه بوده و نمایش زمان بصورت ساعت در شبانه روز صورت می گیرد. شاید عجیب به نظر برسد اما از ابتدا تاریخ نمایش ساعت با یک نشانگر صورت میگرفت.  تنها اخیرن ساعت ها با ابداع عقربه نمایشگر دقیقه و ثانیه پیچیده تر شدند.

معروفترین برندهای ساعت های مچی ۲۴ ساعته تک عقربه برند سوئیسی SLOW SWISS و برند آلمانی BOTTA DESIGN  هستند. برندهای با پرستیژ دیگری از قبیل Jacquet Droz نیز یک مدل خاص از این ساعت ها در کلکسیون خودشان دارند.

برند های ساعت دیگری نیز ساعت های بیست و چهار ساعته به همراه دو یا سه عقربه تولید می کنند. در این مدل ساعت ها، عقربه ساعت شمار در کل روز فقط یک دور کامل میزند در حالی که عقربه های دقیقه شمار و ثانیه شمار در هر ساعت دور کاملی را انجام میدهند.

 

ساعت مچی 24 ساعته

برندهای راکتا Raketa Russia، ولمکس اویتور Volmaz Aviator Russia، وستوک Vostok Russia، فورتیس Fortis Swiss، گلایسین Glycine Swiss، دلفین  Dolphin Watches France و پولژوت Poljot Aviator Germany جزو معروفترین تولید کنندگان این ساعت ها هستند. به طرز عجیبی برندهای روسی و آلمانی تاریخچه طولانی و فعال تری در زمینه طراحی و تولید این گونه ساعت ها دارند. برند راکِتا روسیه تولید این ساعت ها را از سال ۱۹۶۲ میلادی در کارنامه خود دارد. شاید نزدیکی به قطب و نیاز به استفاده از ساعت های تکنیکال دقیق در عملیات های خاص علت اصلی است.

از طرف دیگر برند آلمانی بُتا دیزاین Botta Design با طراحی مدرن و معرفی ساعت های تک عقربه و تلفیق آن با ساعت های ۲۴ ساعته در سال ۱۹۸۶ میلادی و خلق ساعت های ۲۴ ساعته با امکان نمایش ساعت در تایم زون های مختلف با دقت بسیار بالا اعتبار جدیدی به ساعت های ۲۴ ساعته بخشید.

 

ساعت مچی 24 ساعته تیتانیومی

اگر علاقه مند به دانستن اطلاعات بیشتر راجع به ساعت های ۲۴ ساعته هستید، می توانید مقالات و سایت های زیر را ملاحضه فرمائید:

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن