دانشنامه ساعت مچیمقالات ساعت مچی

ساعت های مچی ۱۲ ساعته در برابر ساعت های مچی ۲۴ ساعته

Wrist Watches 12 Hour vs 24 Hour Wrist Watches

ساعت های مچی ۱۲ ساعته در برابر ساعت های مچی ۲۴ ساعته

فهرست مطالب (با کلیک بروی هر عنوان به همان بخش هدایت می شوید) نمایش محتوا

۱۲ Hour Wrist Watches VS 24 Hour Wrist Watches

امروزه ساعت های مچی توسط همه مورد استقبال نیستند و ساعت های ۲۴ ساعته طرفداران کمتری دارند! بر اساس دو مطالعه جداگانه در اروپا و آمریکا به ترتیب فقط ۷۹% و ۸۶% از افراد ساعت مچی بر دست می کردند، علاقه به استفاده از ساعت مچی خصوصن میان نسل جدید با وجود گجت های الکترونیکی (موبایل، تبلت، لپ تاپ) رو به کاهش است. این تحقیقات بر اساس استفاده از سیستم ساعت های ۱۲ ساعته است، سیستمی که همه ما عادت به استفاده از آن داریم، ساعت آنالوگی که ۱۲ ساعته بود و عقربه ها دو بار در روز  می چرخند تا زمان را به شما نشان دهند.

 

ساعت مچی کلاسیک 12 ساعته

در گذر زمان به ما استفاده از ساعت هایی با سیستم ۱۲ ساعته آموزش داده می شود، با آشنایی و عادت ما حتی ساعت های ۱۲ ساعته بدون عدد و نمایشگر زمان را به راحتی می خوانیم (بسیاری از طرح ساعت های مچی امروزی). سیستم دوازده ساعت اولین ساعت ها نبوده و از نظر بصری نمی توانن تفاوت روز و شب را نشان دهند، سیستم های ۲۴ ساعته برای ساعت می توانند به شما گذر زمان و موقعیت شما در شبانه روز را با یک نگاه نشان دهند. ساعت های نمایشگر ۲۴ ساعته (برخی آنها را جی ام تی GMT می نامند) متداول ترین مدل ساعت های آنالوگ بعد از سیستم های ۱۲ ساعته هستند، در ساعت های بیست و چهار ساعته عقربه ساعت شمار یک بار در روز گردش میکند.

 

ساعت مچی کلاسیک 24 ساعته

این ساعت ها توسط تعداد کمتری از افراد استفاده می گردند اما جزو ترندهای داغ بوده و علاقه مندان بیشتری روز به روز دارند، به نحوی که برندهای معروف بسیاری به سمت طراحی اینگونه ساعت ها رفته اند. سوال این است که ساعت های ۲۴ ساعته مناسب چه کسانی است؟

 

ساعت مچی 24 ساعته

به نظر کارشناسان تیم ایراتک، ساعت های ۲۴ ساعته از نظر بصری زیباتر بوده، امکان اعلام موقعیت روز را داشته و مزایای بسیاری بیشتری نسبت به سیستم های ۱۲ ساعته دارند اگر به آنها عادت کنید. در ادامه این مقاله به بررسی هفت گروه از افراد که در واقع نیاز به ساعت های ۲۴ ساعته دارند می پردازیم اگر چه معتقدیم گروه بزرگتری از افراد می توانند از این ساعت ها بهرمند شوند.

هفت گروه از افرادی که استفاده از ساعت های ۲۴ ساعته مناسب آنهاست

به طور کلی خلبان ها، فضانوردان، جهان گردان، پرسنل شناورهای دریایی و زیر دریایی ها (افرادی با شغل مشابه شیفتی)، برنامه ریزان، کار آفرینان، آتش نشانان و افراد “متفاوت”، سربازان و کسانی که نیاز به دقت بالا در اندازه گیری زمان دارند مانند “پزشکان، اپراتورهای رادیویی” و “افرادی که نیاز به دانستن زمان های بین المللی دارند” گروه هایی هستند که به این نوع ساعت ها نیاز دارند.

گروه اول: خلبانان / فضانوردان

ساعت مچی کیهان نوردان

خلبانان پروازهای طولانی و فضانوردان، از موقعیت های زمانی متفاوت Time Zones عبور می کنند و ممکن است برای درک اینکه در چه موقعیتی از شبانه روز قرار دارند دچار دردسر شوند. به همین صورت افرادی که در محیط های سر بسته مثل (تونل ها و معادن) کار می کنند و به بیرون دسترسی ندارند، یا افرادی که در نزدیکی قطب زندگی کرده و زمان های طولانی روز یا شب را تجربه می کنند دچار این مشکل هستند.

کیهان نوردانی از قبیل سرگی کریکالو Sergei Krikalev و ولادمیر دژانیبکوف Vlamimir Dzhanibekov از افرادی بودند که از ساعت های ۲۴ ساعت استفاده نمودند.

در موقعیت این افراد، استفاده از ساعت های ۲۴ ساعته می تواند درک بهتری از زمان را برای افراد ایجاد کند. برخی ساعت ها (مانند مدل UNO24 از برند بُتا دیزاین Botta Design) به طور واضح تفاوت میان شب و روز را در صفحه ساعت خود نمایش می دهند. زمان بین ساعت ۶ الی ۱۸ با رنگ روشن بیانگر روز و رنگ تیره تر برای نمایش زمان ۱۸ الی ۶ برای بیان شب.

برندهای دیگر ساعت امروزی به نمایشگر روز/شب مجهز شده اند. در این ساعت ها صفحه کوچکی وضعیت نمایش روز یا شب را نمایش میدهد. ساعت های توربیلون برند فردریک کنستانیتن Frederique Constant با ارایه این ویژگی به عنوان اولین مدل های ساعت با این ویژگی شناخته شده اند.

گروه دوم: جهان گردان

افرادی که دایم در حال سفر و کشف جاهای جدید هستند، کاشفانی که از یک کشور به کشور ناشناس بعدی می روند، تا جای جدیدی را کشف کنند (مانند غار نوردان)، این افراد می توانند با استفاده از ساعت های ۲۴ ساعته تفاوت موقعیت زمانی را فهمیده و از آن بهره ببرند.

در واقع توسط عقربه ساعت شمار و قرار دادن آن در امتداد خورشید می توانید سمت شمالی را در ساعت ۲۴ پیدا کنید. این موضوع در باره تمامی ساعت های ۲۴ ساعته صادق بوده و در واقع ساده ترین راه برای تلفیق ساعت و قطب نما به صورت مکانیکی است.

گروه سوم: پرسنل زیر دریایی

ساعت مچی نیروی دریاییبرای سالیان زیادی، دریانوردانی که داخل زیر دریایی کار میکردند، دارای روش استفاده از زمان متفاوتی بودند. آنها در شیفت های ۱۸ ساعته (۳ شیفت ۶ ساعته) کار می کردند، منطق اینکار ایجاد شرایط راحت برای دریانوردان برای کار با وسایل الکترونیک بود.

خوشبختانه این ریتم از دسامبر ۲۰۱۴ میلادی به سه شیفت ۸ ساعته تغییر یافت. برای این افراده برنامه های کاری متفاوت بوده و داشتن یک ساعت ۲۴ ساعته اجتناب ناپذیر است.

در واقع بهترین ساعت برای این افراد ساعتی ۲۴ ساعته به همراه سه بخش مجزا است که بتوان آنها را بسته به برنامه جابجا نمود.

گروه چهارم: برنامه ریزان / متخصصان لاجستیک / کارآفرینان

داشتن ۲۴ ساعت در دسترس و امکان مدیریت برنامه ریزی موفق در روز با استفاده از ساعت مچی بیست و چهار ساعته امکان پذیر است. در دسترس داشتن نمای کل روز  حیاتی بوده و این افراد می توانند برنامه های خود را مطابق با اهمیت آنها تنظیم کنند.

کارآفرینان معمولن در استفاده اززمان بسیار حرفه ای هستند، این امر جزو نکاتی است که کمتر راجع به آن حرفی به میان می آورند اما در حقیقت یکی از دلایل اصلی موفقیت این افراد امکان برنامه ریزی ۲۴ ساعته و دقیق است.

سیستم های ۲۴ ساعته بهترین راه برای برنامه ریزی تمام سیستم های حمل و نقل و لاجستیک جهانی است و از ابتدا نقش خود را برای ایجاد تبادلات منظم و ایمن نشان داده است.

گروه پنجم: افراد “متفاوت”

دو دسته از افراد را می توان در این گروه قرار داد:

دسته اول: افرادی که استایل زندگی شیرازی “بدون عجله” را رعایت می کنند.

دسته دوم: افرادی که مایلند تا متفاوت باشند.

ساعت های ۲۴ ساعته به هر دو دسته کمک می کند. برند ساعت مچی اسلو سوئیس SLOW SWISS جزو شرکت هایی است که ادعا می کند که این ساعت ها می توانند طرز فکر مردم را نسبت به زندگی تغییر دهند و مایلند تا به مردم برای کاستن از سرعت زندگی و لذت بردن بیشتر کمک کنند.

طبق آمار ها بیش از ۳۰ درصد از افراد ساعت را به عنوان زیور آلات تزئینی در صنعت مُد و فشن بر می شمارند. به این ترتیب ساعت های مچی یکی از اجزای مهم برای متفاوت بودن شما از جمع عمومی مردم است. ساعت های غیر معمول و منحصر بفردی وجود دارند که می توانند این خواسته را بر آورده سازند اما ساعت های مچی ۲۴ ساعته در صدر لیست این ساعت ها قرار دارند.

ساعت تک عقربه 24 ساعته

گروه ششم: نظامیان / پزشکان و پرستاران / شغل هایی که نیاز به دقت بالا دارند.

برخی شغل ها نیاز به سنجیدن بسیار دقیق زمان دارند. برای مثال، نظامیان، غواصان افراد پلیس، جراحان، پزشکان و پرستاران. دانستن زمان دقیق و گاه سنجی دقیق برای این افراد حیاتی است، خصوصن که بسیاری در شیفت های متغیر مشغول به کارند.

خستگی در این کارها طبیعی است اما اشتباه در درک زمان دقیق ممکن است فاجعه بار باشد. برای جلوگیری از این اشتباهات داشتن یک ساعت ۲۴ ساعته کمک شایانی است. این افراد نیاز به ساعت های فوق العاده بیست و چهار ساعته با دقت بسیار بالا (سوپر کوارتز) و امکاناتی از قبیل ضد ضربه بودن، ضد آب بودن دارند.

ساعت کماندو کریس بنز آلمان را به شما پیشنهاد می دهیم.

گروه هفتم: اُپراتورهای رادیویی / افرادی که از زمان UTC استفاده می کنند.

زمان یو تی سی UTC = Universal Time Coordinated به عنوان رفرنس زمان جهانی است و به عنوان تنظیم کننده ساعت جهانی به کار برده می شود. این استاندارد برای کلیه پروازها و عملیات های مرتبط استفاده می گردد.

ساعت مچی فضانوردانفضانوردان نیز از این استاندارد در سفینه های فضایی و ایستگاه های فضایی بهره می برند.گروه دیگری که از این استاندارد استفاده می کنند اپراتورهای رادیویی حرفه ای و آماتور در سراسر دنیا هستند. برنامه های رادیویی را میتواند در سراسر جهان شنید و این افراد با استفاده از استاندارد UTC به عنوان رفرنس برنامه های خود را اجرا می کنند و داشتن ساعت ۲۴ ساعته می تواند به آنها کمک شایانی نماید. خصوصن اگر ساعت ۲۴ ساعته امکان نمایش چند موقعیت زمانی متفاوت را به صورت همزمان داشته باشد.

در این عکس کیهان نورد خانم سوزان هِلمز Susan J. Helms را درحال صحبت با اگراتورهای رادیویی بروی زمین ملاحضه می کنید در حالیکه یک ساعت مچی ۲۴ ساعته بردست دارد.

ساعت های مچی ۲۴ ساعته مناسب همه نیستند!

حتی از گروه های بالا ممکن است تعداد کمی به ساعت های ۲۴ ساعته علاقه مند باشند. مشکل اصلی تغییر عادت و یاد گیری استفاده از ساعت های ۲۴ ساعته است. استفاده از این سیستم گرچه بسیار مفید خواهد بود اما ممکن است ذهن شما را به چالش بکشد و برای بسیاری تغییر ترسناک است.

برخی برندهای ساعت سازی برا کمک به افراد که از بچگی با سیستم های ۱۲ ساعته کار کرده اند، صفحه های ساعتی به صورت بیست و چهار ساعت (شامل دو بخش ۱۲ ساعته) طراحی کرده اند تا به افراد کمک کنند تا با این سیستم کنار بیایند.

 

ساعت 24 ساعته بتا دیزاین آلمان

این ساعت ها در حال حاضر به تعداد بسیار محدودی توسط فقط چهار برند ساعت مچی تولید می گردند، اما ممکن است در آینده شاهد این مدل ساعت ها بیشتر باشیم.

 

برای مشاهده کلکسیون ساعت های مچی ۲۴ ساعته فروشگاه ساعت ایراتک اینجا کلیک کنید.

فروشگاه ساعت ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن