دانشنامه ساعت مچیمقالات ساعت مچی

توربیلون ساعت مچی Tourbillon

تُوربیلون چیست و چه کاری در ساعت انجام می دهد؟

توربیلون ساعت مچی Tourbillon

تُوربیلون چیست و چه کاری در ساعت انجام می دهد؟

در صنعت ساعت سازی Horology، تُوربیلون (Tourbillon) (تلفظ صحیح این واژه توربیون است)، یک قابلیت مکانیکی  اضافه شده به چرخ دنگ Escapement می باشد. توربیلون در حدود سال ۱۷۹۵ میلادی اختراغ شده و در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۸۰۱ میلادی، توسط ساعت ساز سوئیسی – فرانسوی، آقای آبراهام لوئیس بِرژه (Abraham-Louis Breguet)  طراحی و ثبت شده است.

مکانیزم توبیلون ساعت

توربیلون یا توربیون از قرار گرفتن بالانسیه (چرخ تعادل ساعت) Balanced Wheel به همراه چرخ دنگ  Escapement، در یک حامل (قفس) که مدام در حال چرخیدن به دور خود است تشکیل می شود و هدف آن مقابله با اثرات نیروی گرانش بر روی دقت محاسبه زمان ساعت است. چرخش آهسته و پیوسته ی این مجموعه با ریتم آهسته (حدود یک دور کامل در دقیقه)، باعث کم شدن خطاهای حاصل از نیروی گرانش می شود.

توربیلون در واقع یک اختراع برای بهبود دقت ساعت بوده و امروزه در برخی از ساعتهای مچی مدرن و گران قیمت به عنوان یک ویژگی خاص و تجملاتی دیده میشود، همچنین ساعت ساز ها جهت به رخ کشیدن استعداد و پتانسیل خود آن را بر روی صفحه ی ساعت به نمایش میگذارند.

توربیلون ساعت

مکانیزم کار توربیلون Tourbillon Mechanism

نیروی گرانش تاثیر مستقیم بر اجزای ظریف چرخ دنگ ساعت، از جمله چنگال پالت Pallet Fork، چرخ تعادل و فنر تعادل Hairspring دارد. مهمتر از همه فنر تعادل است که به عنوان تنظیم کننده زمانبندی فعالیت چرخ دنگ عمل می کند و بنابراین حساس ترین بخش به هرگونه اثر خارجی مانند مغناطیس، ضربه و شوک ها، حرارت، و همچنین اثرات داخلی مانند موقعیت های پینینگ (حلقه های داخلی) Pinning Positions، پایانه های منحنی Terminal Curve و نقاط سنگین روی چرخ تعادل است.

بسیاری از اختراعات به مقابله با این مشکلات کمک کرده اند. مشکل تاثیر دما و نیروی مغناطیس با مواد جدید برطرف شده است. تاثیر شوک ها یا ضربه ها به دلیل استفاده از مواد مقاوم تر و ارتجاعی تر بسیار کمتر هستند، گرچه وارد شدن ضربه هنوز در فعالیت نوسانگر اختلال ایجاد می کند. اما فنر تعادل پس از ضربه خوردن به راحتی مانند قبل تغییر شکل نمی دهد و به حالت اصلی بر میگردد.

توربیلون ساعت

گرچه اثرات خارجی را می توان محدود کرده و یا با آن مقابله کرد اما تاثیر نیروی جاذبه بروی اجزای داخلی شامل پینینگ (حلقه های داخلی)، پایانه های منحنی و فنر تعادل را نمی توان قطع کرده و یا کلن حرف نمود. تلاش های بسیاری برای مقابله با اثرات نیروی گرانس بروی اجزای داخلی صورت گرفته ولی در نهایت هیچ کدام پیشرفت چشم گیری نداشتند.

بزرگترین عامل بازدارنده برای تنظیم یک ساعت، حتی امروزه، ایجاد نوسانات منظم فارق از جهت قرارگیری چرخ دنگ است. گرچه با وجود تجهیزات ابزار دقیق امروزی این کار نسبت به گذشته بسیار راحتر و دقیق تر صورت میگیرد. تاثیرات ناشی از نیروی گرانش در کمترین مقدار اثرات زیادی بروی چرخ دنگ می گذارند، حتی یک ساعت جیبی نیز به طور ثابت در یک حالت قرار نمی گیرد. ساعت سازها می توانند یک ساعت را برای هشت وضعیت مختلف تنظیم کنند. با استفاده از توربیلون تاثیر نیروی گرانش بسیار کم شده و فقط به تنظیم سه وضعیت برای توربیلون نیاز است.

توربیلون پیشرفته ساعت مچی

حتی امروزه با ابزار جدید و نظریه های پیشرفته، تنظیم کردن یک ساعت مکانیکی به نحوی که در تمام  موقعیت ها زمان یکسان را نشان دهد، غیر ممکن است. توربیلون به ساعت سازهای امروزی امکان ساخت ساعت با دقت بسیار بالاتر نسبت به گذشته را می دهد. یک توربیلون اغلب با یک چرخش کامل در هر دقیقه همراه است. این کار محاسبه ی زمان را در چهار موقعیت عمودی بهبود می بخشد، زیرا حتی اگر یک ساعت بدون حرکت در هر حالت عمودی قرار گیرد، چرخش توربیلون به دور خود باعث از بین بردن اثرات نیروی گرانش و برقراری تعادل در تمام موقعیت های عمودی در طول زمان چرخش آن است. یک توربیلون عادی در موقعیت های افقی تأثیری ندارد، زیرا در این حالت تعادل افقی برقرار است و توربیلون در حال چرخش، تحت تاثیر نیروی گرانش قرار نمی گیرد.

امروزه ساعت های مکانیکی توسط کسانی خریداری می شوند که برای اصالت، هنر و ظرافت استادان ساعت سازی ارزش خاصی قائل هستند و هنر دست ساز بودن را به دقت بالا ترجیح میدهند. اکثر ساعت های مکانیکی امروزه از چرخ دنگ Lever استفاده می کنند، بعضی نیز از چرخ دنگ های Detent.

تولید یک توربیلون، یکی از چالش برانگیز ترین مکانیزم ها در ساخت ساعت محسوب میگردد و از دیدگاه اصول فنی و مهندسی ارزش مند می باشد. نخستین توربیلون توسط آبراهام لوئیس برگه برای ناپلئون طراحی شد و در یکی از ساعتهای مسافرتی وی (که حدود صد کیلوگرم وزن داشت) ساخته شد.

توربیلون ساعت مچی چیست

انواع توربیلون Tourbillon

توربیلون دو محور Double-axis Tourbillon

توربیلون ساعت مچی Tourbillon 1آنتونی رندال Anthony Randall یک توربیلون دو محور را در ژانویه سال ۱۹۷۷ میلادی اختراع کرد و سپس آنرا ثبت اختراع کرد. اولین نمونه کار او بعدا توسط ریچارد گود Richard Good در سال ۱۹۷۸ میلادی ساخته شد. سال ۱۹۸۰میلادی، آنتونی راندال یک توربیلون دو محور برای یک ساعت حمل و نقل ساخت، که  امروزه در موزه زمان در راکفورد ایلینوی، ایالات متحده  Rockford Illinois US نگهداری می گردد و در کاتالوگ کرونومترهای آنها قرار دارد.

در سال ۲۰۰۳ میلادی، با الهام از این اختراع، ساعت ساز جوان آلمانی، توماس پِرچر Thomas Prescher برای نخستین بار توربیلون پرواز دو محوره را برای یک ساعت جیبی برای کمپانی ساعت سازی توماس پرچر طراحی کرد و در سال ۲۰۰۴ میلادی اولین توربیلون پرواز دومحوره با نیروی ثابت در یک ساعت مچی در نمایشگاه ساعت بازل سوئیس Baselworld Switzerland به نمایش گذارده شد.

یکی از ویژگی های این توربیلون این است که در اطراف دو محور چرخش می کند، هر دو هر دقیقه یک بار کامل چرخش می کنند. کل توربیلون توسط یک مکانیزم دائمی نیروی ویژه طراحی شده است که به نام کوک دوم Remontoire (کلمه کوک کردن به فرانسه، یک سیستم ثانویه کوچک ذخیره انرژی (فنر یا وزنه) در ساعت های مکانیکی است که از طریق نیروی اصلی ساعت (شاه فنر) به طور مرتب شارژ میگردد، این سیستم در ساعت های مکانیکی برای بالا بردن دقت در کنار چرخ دنگ قرار گرفته و تاثیرات اصطکاک، عدم تعادل بروی چرخ دنگ را به حداقل می رساند) شناخته می شود.

ساعت مچی توربیلون دار

توماس پرچر مکانیسم دائمی نیرو را برای تعدیل کردن اثرات کوک و از دست دادن کوک شاه فنر، اصطکاک و اثر گرانشی اختراع کرد. در نتیجه نیروی محرکه سیستم تنظیم نوسانگر در توربیلون دو محور همواره یکسان خواهد بود. این مکانیزم یک سیستم اصلاح شده توسط هنری جونیتور Henri Jeanneret را در خود به همراه دارد.

 

 

توربیلون های دُوبل و چهارتایی Double and Quadruple Tourbillons

رابرت گرابل Robert Greubel و استفان فورسی Stephen Forsey نام تجاری Greubel Forsey را با معرفی توربیلون دُوبل  Double Tourbillon سی درجه (DT30) در سال ۲۰۰۴ میلادی راه اندازی کردند. هر دو از سال ۱۹۹۲ میلادی در کمپانی Renaud & Papi با هم همکاری داشته اند، و سیستم های حرکتی پیچیده ای برای ساعت ها طراحی کردند. Double Tourbillon 30 ° دارای یک حامل توربیلون است که یک بار در دقیقه چرخش می کند و با زاویه ۳۰ درجه در داخل یک حامل دیگر که هر چهار دقیقه چرخش می کند، قرار گرفته است.

توربیلون ساعت چهار گانه

ساعت مچی توربیلون دار

 در سال ۲۰۰۵ میلادی کمپانی Greubel Forsey توربیلون چهارتایی  Tourbillon Différentiel Quadruple (QDT)  خود را با استفاده از دو توربیلون دوگانه مستقل ارائه داد. یک دیفرانسیل کُروی چهار چرخ دنده  حامل را بهم متصل کرده و گشتاور را بین چرخ ها با سرعت های مختلف توزیع میکند.

توربیلون ساعت سه محورهتوربیلون سه محور Triple-axis Tourbillon

درسال ۲۰۰۷ میلادی اولین توربیلون منحصر بفرد سه محور دنیا توسط ساعت ساز مستقل آرون بسی Aaron Becsei برای کمپانی ساعت و جواهر سازی بِکسی Bexei Watches با استفاده از جواهر برای ساخت حامل سوم ابداع گردید. ساعت مچی پریموس Primus  در سال ۲۰۰۸ میلادی در نمایشگاه بازل سوئیس به معرض دید عمومی قرار گرفت. در سیستم حرکتی سه محوره، حامل خارجی محور سوم بر خلاف گذشته با استفاده از بلبرینگ های ساخته شده از جواهر تولید شده بود، این ابداع و نوآوری مرزهای پیچیدگی و راه حل های خاص صنعت ساعت را جابجا نمود.

امروزه تنها تعداد محدودی ساعت های جیبی و مچی با استفاده از چرخ دنگ سه محوره تولید می گردند. برخی برندهای ساعت سازی که ساعت هایی با این مکانیزم ارایه میکنند، عبارتند از:

کمپانی ویانی هالتر Vianney Halter (ارایه ساعت Deep Space)، کمپانی توماس پِرچر Thomas Prescher، برند آرون بِسی Aaron Becsei، شرکت ژرارد پراگو Girard Perregaux (ارایه ساعت Tri-Axial Tourbilon) و برند ژاگر لُو کلتر Jaeger Le-Coultre   (ارایه ساعت Gyrotourbillon).

ساعت مچی توربیلون دار

توربیلون معلق Flying Tourbillon

اولین بار توربیلون معلق توسط آلفرد هلویگ Alfred Helwig در سال ۱۹۲۰ میلادی ابداع گردید، در این مدل به جای استفاده از دو پل در بالا و پائین برای نگهداری حامل، توربیلون معلق با کج نگه داشته شدن و اتصال از یک نقطه پشتیبانی می شود.

توربیلون معلق

در سال ۱۹۹۳ میلادی ساعت ساز چینی Kiu Tai-Yu یک توربیلون نیمه معلق طراحی کرد که در آن حامل کوتاه گردیده و شامل چرخ دنگ و چنگال پالت بوده و چرخ تعادل بروی یک لبه یاقوت قرار گرفته بود.

جایرو توربیلون سه بعدی

جایرو توربیلون Gyro Tourbillon

اولین ساعت مچی توربیلون کمپانی ژاگر لو کُلتر در سال ۱۹۹۳ میلادی به بازار ارایه شد (سیستم حرکتی معروف کالیبر ۱۷۰) و در سال ۲۰۰۴ میلادی جایرو توربیلون یک را معرفی نمود، این ساعت یک توربیلون دو محور به همراه تقویم بود. این شرکت در ادامه به تولید توربیلون های چند محوره متفاوت و جدید ادامه داد، این ساعت ارتفاع زیادی داشتند (جایرو توربیلون یک ۱۶ میلی متر ارتفاع دارد). در ادامه مدل Reverso Tribute Gyrotourbillon   با ارتفاع ۱۲٫۴ میلی متر تولید گردید که گرچه ساعت کوچکی نیست اما روی مچ دست بسیار راحت تر از مدل های قدیمی است.

 

جایرو توبیلون معلق

 

ساعت های مدرن توربیلون دار Modern Tourbillon Watches

درطراحی ساعت های مکانیکی مدرن، برای رسیدن به دقت بالا الزامی برای داشتن توربیلون در داخل ساعت نیست. در میان متخصصان ساعت بحث وجود دارد که آیا در واقع ابداع توربیلون ها باعث بالا رفتن دقت ساعت های مچی مکانیکی گردیده اند یا عدم دقت درتکنیک تولید و ساخت در گذشته باعث شده تا ساعت های جدید دارای دقت بسیار بالا حتی بدون توربیلون باشند. با این حال توربیلون یکی از ویژگی های ارزشمند برای ساعت های با ارزش و کلکسیونر های ساعت محسوب می گردد، احتمالن به همان دلیل که ساعت های مکانیکی قیمت و ارزش بالاتری نسبت به ساعت های کوارتز با دقت بالا دارند.

ساعت مچی توربیلون دار

ساعت های مچی توربیلون دار با کیفیت معمولن در صنعت ساعت سازی لوکس سوئیس تولید می گردند و بسیار گران قیمت می باشند (ارزش پایه چندین هزار دلار یا یورو و برخی مدل ها به چندین صدهزار دلار یا یورو میرسند).

رنسانس اخیر علاقه به توربیلون ها توسط تولید سریعتر قطعات مورد نیاز در صنعت ساعت سازی جبران شده و در سال های اخیر قیمت این ساعت ها کمی کاهش داشته است. با این حال هر ساعتی که دارای توربیلون می باشد، بسیار گران تر از مدل مشابه بدون توربیلون خواهد بود (حداقل صد ها هزار دلار).

در طراحی های مدرن معمولن توربیلون را می توان بروی ساعت از طریق پنجره شفاف در نظر گرفته شده دید، با این کار علاوه بر جذابیت توربیلون در ساعت، می توان از آن به عنوان عقربه دوم برای بعضی ساعت ها عمل نماید، زیرا در هر دقیقه یک دور به دور خودمیچرخد. البته برخی توربیلون ها چرخش سریعتری دارند (برای مثال توربیلون Greubel Forsey 24).

ساعت های بسیاری هستند که با شفافیت قاب، می توان درون آنها را دید و یا تنها چرخ دنگ ها به نمایش در آمده اند. این ویژگی به نام قلب باز “Open Heart” مشهور بوده و برخی از فروشندگان با استفاده از عدم دانش خریداران این ساعت ها را ساعت توربیلون معرفی می کنند.

ساعت مچی توربیلون دار

بحران ساخت ساعت های مقرون به صرفه

ساعت توربیلون چینیتعدادی از تولید کنندگان چینی در حال حاضر انواع مختلفی از جنبش های توربلیون را تولید می کنند. این سیستم های حرکتی توسط بعضی از تولید کنندگان خارجی به عنوان ébauches خریداری شده و در ساعتهایی که با استانداردهای صنعت ساعت سازی سوئیس مطابقت دارند (ساعت هایی که بیش از ۶۰% ارزش آن در سوئیس تولید شده باشد) قرار گرفته و به عنوان ساعت های مچی  Swiss Made فروخته می شوند.

در دسترس بودن توربيلون هاي ارزان قيمت موجب شده است تا تولید کنندگان اصیل نگران باشند که يک بحران ديگرشبیه بحران “کوارتز” رخ دهد، که صنعت ساعت سوئيس قادربه برابر سازی قیمت و رقابت با ساعت های مکانیکی کم قیمت ساخته شده در کشورهای دیگر نخواهد بود.

در سال ۲۰۱۶، برند تگ هویر TAG Heuer شروع به ارائه ساعت مدل Tourbillon Carrera Heuer-02T به قیمت خرده فروشی پیشنهادی پانزده هزار دلار نمود، که به طور قابل توجهی کمتر ازقیمت صد هزار دلاری دیگر برندهای سوئیسی بود.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن