دانشنامه ساعت مچیمقالات ساعت مچی

تاریخچه بندهای ساعت مچی

بندهای ساعت ناتو NATO و زولو ZULU

تاریخچه بندهای ساعت مچی؛ ناتو NATO و زولو ZULU

تاریخچه بندهای ساعت؛ ناتو NATO  و  زولو ZULU و چرا شما باید از این نوع بندهای ساعت مچی داشته باشید؟

حتی اگر شما دقیقن نمیدانید که بند ساعت ناتو چیست! حتمن یکی از آن ها رادیده اید. یکی از محصولات بسیار پرطرفدار در صنعت ساعت مچی که سال های اخیر تقریبا تمام این صنعت را پوشش داده است. بندهای ساعت ناتو را تقریبن می توان بروی تمامی ساعت های معمولی (با قیمت های کمتر از یک میلیون تومان) تا ساعت هایی با برند خاص (چندین میلیون تومان) سِت کرده و استفاده نمود. گرچه برخی منتقدین معتقدند که این بندهای ساده ارزان را نباید بروی ساعت های مچی لوکس استفاده نمود اما بندهای ساعت ناتو بسیار زیبا، محکم و با قابلیت نصب و تعویض آسان هستند که می توان با نصب آن ها بروی هر ساعتی، شمایل جدید و مدرنی به ساعت داده تا بتوان با افتخار آن را بر دست نمود.

بند ساعت ناتو و زولو

گرچه امروزه این بندها را می توان در سرتاسر دنیا یافت، اصلیت این بندهای ساعت به یک نقطه در تاریخ بر میگردند.

بندساعت ناتو چیست؟ جواب بسیار ساده به نظر میرسد، این بندهای ساعت مچی برای نیروهای ویژه ناتو ساخته شده اند! گرچه این بندها نام خود را از شماره سریال ناتو NSN با مخفف بندهای ناتو گرفته اند اما در اصل ارتباط زیادی به نیروهای ناتو ندارند.

نام بهتر برای بندهای ناتو که برخی خصوصن در ساعت های مخصوص عملیات زیر آبی، به آن نام زولو ZULU یا ZULU DIVER داده اند، نام “G10” می باشد.

در سال ۱۹۷۳ میلادی وزارت دفاع انگلیس برای سربازان خود بر اساس استاندارد “DefStan 66-15” بند مخصوص ساعت مچی طراحی کرد، سربازان موظف بودند تا فرم شماره “G1098”  یا به اختصار فرم “G10” را پر کنند تا این بندهای مخصوص به آنها اختصاص یابد. گرچه نامگذاری این بندهای ساعت زیاد مناسب نبودند، اما خصوصیات این بندها ی ساعت مچی بسیار ویژه و منحصر بفرد بودند.

بند ساعت ناتو و زولو

 

بندهای ساعت مچی تولیدی بر اساس استاندارد “MOD G10” از جنس نایلون و به رنگ طوسی آبی (خاکستری نظامی) با عرض ۲۰ میلی متر، به همراه قفل و بست از جنس برنج با آبکاری کُروم بودند. خصوصیت خاص دیگر این بندها، داشتن قسمت کوتاه تر بند در زیر بند اصلی بود که به قفل وصل می گردید. از آنجا که این بندهای ساعت ویژه نیروهای نظامی طراحی شده بودند باید عملیاتی بوده و ایمنی بالایی داشته باشند، این قسمت کوتاه تر در زیر بند بلندتر دو وظیفه اساسی بر عهده داشت، اول حفظ بند بلندتر و بسته شدن به آن در زیر ساعت مچی برای ایجاد محدودیت حرکت ساعت و محکم نگاه داشتن آن در محل مورد نظر. دوم در صورت شکسته شدن یا باز شدن یکی از پین های نگه دارنده بند، ساعت هنوز بر روی مچ دست نگاه داشته شده و گم نمی شد.

از سال ۱۹۷۳ بندهای ساعت مچی ناتو، دچار تغییرات اندکی شدند، امروزه این بندها در سایزهای ۱۶ میل تا ۲۴ میل تولید می گردند. انواع رنگ ها و طرح های گوناگون استفاده شده در بندهای ناتو به همراه قفل و رینگ های بندها از جنس استیل، پلاتین و با آبکاری های مختلف برای رنگ های مسی، طلایی، مشکی تولید می شوند.

بند ساعت ناتو و زولو

گرچه برخی این بندها را با نام “BOND NATO” تاثیر گرفته از بند ساعت شان کانری در فیلم جیمز باند می نامند، اما بند استفاده شده در سال ۱۹۶۴ بسیار باریک بوده و به جز رنگ جذاب لاجوردی به همراه راه راه های سبز و قرمز، هیچ کدام از ویژگی های بند های ساعت مچی ناتو را نداشت!

بندهای ناتو در طی سالیان اخیر با سیر صعودی از طرفداران، بازار ساعت را قبضه کرده اند، گرچه ممکن است روزی به فراموشی سپرده شوند اما این امر به زودی صورت نخواهد گرفت. بِرندهای معروف ساعت مچی امروزه اضافه کردن یکی از این بندهای ساعت را به پکیج ساعت مچی شما به شدت پیشنهاد می کنند و بسیاری در هنگام خرید ساعت مچی آن را به عنوان هدیه ویژه به رایگان در اختیار شما قرار می دهند.

بند ساعت ناتو و زولو

امروزه این بندها در کیفیت های متفاوت برزنتی نایلونی و یا چرمی تولید و ارایه می شوند، داشتن بندهایی با کیفیت بالا و ترجیحا  چندین بند ساعت می تواند ساعت شما را شیک تر نموده و قابلیت انعطاف، تطبیق پذیری با رنگ لباس های شما، مناسبت، فصل و مُد استفاده را افزایش دهد. به زبان ساده تر با هر بند جدید، شما ساعتی متفاوت و جدید خواهید داشت، به علاوه امکان تعویض در ۱۵ ثانیه بدون هیچ وسیله ای این بند ها را جزو محبوب ترین خرید های شما قرار خواهد داد.

برای مشاهد بندهای ساعت مچی ناتو و زولو مربوط اینجا کلیک کنید.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن