برندهای ساعت سوئیسیبرندهای ساعت مچی

برند ساعت مچی لمانیا LEMANIA

برترین کمپانی تولید ساعت مچی که شما در موردش چیزی نشنیده اید!

برند ساعت مچی لمانیا LEMANIA

برند ساعت مچی لمانیا Lemania برترین کمپانی تولید ساعت مچی که شما در موردش چیزی نشنیده اید.

همه ما بازیگران بزرگ صنعت ساعت را می شناسیم، اما چقدر از این مارک بسیار مهم ساعت اطلاعات دارید؟

رولکس، امگا، پاتک فیلیپ،Montandon ،Breitling و Richard Mille. لیست مارک های ساعت طولانی و پر از نام های خانوادگی است، نام هایی که همه آنها را تشخیص می دهند، صرف نظر از اینکه خود را گیک ساعت می دانند یا نه! این مارک ها در فعالیت های ورزشی ما، در مجلات براق و به طور کلی در معرض دید عموم قرار دارند.

اما مارک های دیگری نیز در صنعت ساعت کار می کنند یا می کردند، برندهایی که افراد کمی آنها را می شناسند. بعضی از آنها ناشناخته اند زیرا کوچکتر هستند. دیگران فقط اجزای سازنده مارک های شناخته شده را به ساعت تبدیل می کنند و سپس شرکت های اصلی وجود دارند که ممکن است شما آنها را نشناسید اما مالک اصلی بسیاری از برندهای مشهور هستند.

برند ساعت مچی لمانیا LEMANIA

ما می خواهیم آنچه را که بزرگترین سازنده ساعت می دانیم و شاید هرگز نام آن را نشنیده باشید به شما معرفی کنیم. یک برند که علاوه بر تولید ساعت های کامل، موتورهای مختلف ساعت برای بسیاری از برندهای دیگر تولید می نمود. مطمئناً ممکن است که شما در مورد برخی از آن برندها شنیده باشید، اما آنها دیگر وجود ندارند و هنگامی که آنها نامیده می شدند، نام خانوادگی نبودند!

بیایید با یک سوال شروع کنیم: “آیا موارد زیر برای داشتن شهرت کافی هستند؟”

  • تنها موتور کرونوگراف مکانیکی که توسط NASA برای استفاده در داخل و خارج فضا پیما ها تایید شده است.
  • تنها ساعت زنگ دار مکانیکی که علاوه بر ساعت می توانید دقیقه را نیز تنظیم نمائید.
  • تنها تولید کننده ساعت های کرونوگراف برای نیروهای مسلح انگلستان (نیروی دریایی سلطنتی، نیروی هوایی و RAF) در طول دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی.
  • تولید کننده انحصاری برای زمان سنج هایی که تا پایان دهه ۱۹۸۰ میلادی توسط شبکه BBC استفاده می شدند.
  • تولید کننده موتور کرونوگراف برای ساعت نمادین سیاه و سفید که توسط فردیناند پورشه در سال ۱۹۷۲ میلادی طراحی شده است.
  • سازنده ساعت های مچی کرونوگراف اتوماتیک، که توسط دو فضانورد آلمانی که در دهه ۱۹۸۰ میلادی در ایستگاه فضایی بین المللی کار می کردند، استفاده می شدند.
  • تولید کننده ساعت هواپیما در داخل کابین خلبان برای بسیاری از نیروهای هوایی ناتو.
  • سازنده موتورهای اتوماتیک کرونوگراف اتمی باری هر چهار مدل ساعت طراحی شده توسط لفت وافه Luftwaffe در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی.
  • تولید کننده موتورهای کرونوگراف برای نیروی هوایی ایتالیا، آفریقای جنوبی، سوئد، آرژانتین، ایران، کنیا، اسپانیا، ونزوئلا و بسیار کشورهای دیگر.

در تمام موارد فوق، تنها یک کمپانی تولید کننده موتورهای ساعتها بود! (در حالت حداقل) اگر تمام ساعت را تولید نمیکرد. رزومه قابل توجه ای برای کمپانی ساعت سازی که نام خانوادگی نبود! این کمپانی “برند لمانیا LEMANIA” است. اطلاعات کمی از این برند وجود دارد و برای همین فقط مجموعه داران و کلکسیون دارها این برند را می شناسند.

تاریخچه برند ساعت مچی لمانیا LEMANIA

نام شرکت لمانیا به دریاچه ژنو یا لاک لمان بر میگردد. شرکت اصلی توسط آلفرد لوگرین Alfred Lugrin در سال ۱۸۸۴ میلادی تاسیس شد. اما نام لمانیا وقتی که برادر زاده او در سال ۱۹۲۸ میلادی مدیریت را تغییر داد، برگزیده شد. تخصص آنها تولید موتورهای دارای پیچیدگی خاص، موتورهای کرونوگراف، موتورهای با کارکرد طولانی، زنگ های مکانیکی ساعت Minute Repeater و دیگر موارد بود. البته سال ۱۹۸۲ میلادی سال مناسبی برای تاسیس یک شرکت نبود زیرا دنیا در چنگال رکود بزرگی گرفتار بود. بسیاری از شرکت های ساعت سازی از بین رفتند، تعدادی ادغام شدند و برخی نجات یافتند.

  مقاله کرونومتر در برابر کرونوگراف | مقاله ساعت کرونومتر دار

بنابراین لمانیا در سال ۱۹۳۲ میلادی با امگا و تیسوت وارد مشارکت مشترکی به نام SSIH شد. شاید دلیلی وجود داشته که لمانیا در گوشه تاریک صنعت ساعت ناپدید شد و شرکای خود را در معرض توجه عوام قرار داد. لمانیا تولید ساعت های مچی خود را ادامه داد، اما تجارت اصلی آنها طراحی، ساخت و تهیه موتورهای پیچیده برای شرکای خود در SSIH بود. آنها با ساخت موتور برای ساعت آپولو شروع کردند و به مدت ۴۰ سال تا آخر ۱۹۷۰ میلادی تمامی موتورهای کرونوگراف استفاده شده تیسوت و امگا را LEMANIA تولید نمود.

شاید تا کنون حدس زده باشید لمانیا تولید کننده مشهورترین و پر آوازه ترین ساعت مچی از خانواده اسپید مستر Speemaster امگا است، که با موتورهای مکانیکی کرونوگراف کوکی کار می کردند. بله، ساعت مچی حرفه ای OMEGA Speedmaster Moonwatch.

برند امگا، هنوز ساعت مچی Speed Master Professional را که در واقع همان ساعت استفاده شده توسط خدمه آپولو ۱۱ بود، تولید می کند. البته مواد استفاده شده بهتر شده و بند ساعت تغییراتی یافته اما طراحی آن همچنان یکسان است. این طولانی ترین تولید ساعت مچی با طراحی یکسان است و درون هر یک از آنها یک حرکت لمانیا وجود دارد!

برای نشان دادن لمانیا به بررسی هفت ساعت تولیدی این برند به ترتیب زمان تولید می پردازیم:

  • ساعت مچی LEMANIA HS9

ساعت مچی LEMANIA HS9

ساعت مچی LEMANIA HS9

در این ساعت هیچ حرف یا لوگویی از لمانیا بروی صفحه وجود ندارد، اما لمانیا با این ساعت خلق شده است. نیروهای انگلیس بین دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۰ میلادی بزرگترین خریدار ساعت لمانیا بودند، در اولین سفارش خود نیروی سلطنتی دریایی بریتانیا سفارش ۱۵ هزار ساعت کرونوگراف با مشخصات خاص را داد.

طراحی سال ۱۹۴۰ میلادی  با قاب ۴۰ میلی متری هنوز به نظر مدرن می آید، دقت بالای این موتورها و درخشش در شب قابل قبول، این ساعت وینتیج هنوز حرف هایی برای گفتن دارد یا شاید رقیبی ندارد! نگاهی به داخل موتور بیاندازید. زیبا و تحسین برانگیز. قیمت ۹۰۰۰ دلار.

  • ساعت مچی کرونوگراف BBC و کرونومتر لمانیا

ساعت مچی کرونوگراف BBC

خیلی قبل تر از تولید ساعت کوارتز و حتی قبل از ظهور رسانه ها، نیاز به زمان بندی دقیق برای انجام امور ضروری بود. بی بی سی جان BBBC JAN تقریبن در تمام مجموعه های تولیدی خود از کرنومترهای لمانیا برای زمان بندی استفاده کرده است. برای تولید کنندگان بی بی سی، ساعت های مچی کرونوگراف را خریداری کرد تا بتوانند در حال حرکت زمان را کنترل کنند. ساعت های با شماره موجودی BBC در پشت قاب به برنامه سازان داده می شد.

 ساعت های مچی کرونوگراف با موتور Lemania 1873 تولید می شدند، همان موتوری که امگا آن را ۸۶۱ می نامید و درون ساعت های کرونوگراف Speed Master از سال ۱۹۶۹ میلادی تا کنون استفاده شده است. قیمت ۷۰۰۰ پوند.

  • ساعت مچی کماندو لمانیا Tutima Commando

3- ساعت مچی کماندو Tutima Commando

یکی از آخرین موتورهای مهم که توسط لمانیا ابداع و تولید شد، موتور ۵۱۰۰ بود. این موتور مکانیکی در اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی به عنوان جایگزین اقتصادی برای تهدید فزاینده موتورهای کوارتز ابداع شد. در این ساعت از پرسپکس برای استفاده شد و نیز نوعی پلاستیک خور روانکار با نام درلین Derlin در قطعات با سرعت کمتر به کار رفت.

این یک موتور خاص سوئیسی نیست، اما موتور اقتصادی ساده ای است که می تواند با بسیاری از موتورهای دنیا برابری کند. این موتور بدون ادعا، بسیار قوی بود و می توانست تحت شوک، شتاب و لرزش هم چنان با دقت کار کند. قیمت ۲۰۰۰ دلار.

3- ساعت مچی کماندو Tutima Commando

ساعت مچی کماندو Tutima Commando

در طراحی ساعت، ترفند منحصر بفرد در نمایش ثانیه ها و دقیقه های سپری شده با استفاده از عقربه نصب شده بروی پینون مرکزی و نیز بزل دور قاب با قابلیت گردش برای دیدن دقایق بدون سختی، مقدور شده است.

  • ساعت کرونوگراف ثبت سه گانه لمانیا Lemania Triple Register Chronograph Watch

ساعت کرونوگراف ثبت سه گانه لمانیا Lemania Triple Register Chronograph Watch

این ساعت زیبا با قاب ۳۵ میلی متری یک کونوگراف مربوط به دهه ۵۰ میلادی است که با موتور Lemania CH27 کار می کند. این همان موتوری است که Speed Master Moon Watch امگا از آن با نام موتور ۳۲۱ امگا استفاده می کند. یک موتور با یک ستون از چرخ دندها که اغلب حس عملکرد نرم تری را داشته و از ویژگی های این موتور محسوب می شود. قیمت ۳۰۰۰ دلار.

  • ساعت کرونوگراف شاخ بالا لمانیا

ساعت کرونوگراف شاخ بالا لمانیا

ساعت کرونوگراف شاخ بالا امگا Omega Bull Head یکی از مشهورترین طراحی های ساعت غیر معمول غواصی دهه ۱۹۷۰ میلادی است که موتور آن با این مدل ساعت لمانیا یکی است. لمانیا به همراه تیسوت و امگا از سال ۱۹۳۰ میلادی تا ۱۹۷۰ میلادی ادغام شده بودند و این به نوعی اشتراک گذاری منابع است.

طراحی این ساعت و موتور با دقت آن حتی امروزه مدرن ترین ساعت های مکانیکی را به چالش می کشد. قیمت ۵۰۰۰ دلار.

  • ساعت کرونوگراف نیروی هوایی سوئیس لمانیا

ساعت کرونوگراف نیروی هوایی سوئیس

این ساعت کرونوگراف با شکل غیر معمول خود براحتی بروی مچ های باریک نیز قابل استفاده است. این ساعت در دهه ۱۹۷۰ میلادی برای نیروی هوایی سوئیس طراحی و ساخته شد. شکل نامتقارن دگمه های فشاری، این مدل ساعت کورونوگراف را خاص تر نموده است.

موتور این ساعت از پیچیدگی بیشتری برخوردار است، با استفاده از موتور Lemania 2220 و فقط داشتن یک دگمه Monopusher Chronograph تمامی مراحل شروع، پایان و صفر کردن کرونوگراف با یک دگمه صورت می گیرد. به علاوه این طراحی باعث راحتی نشستن ساعت بروی دست خلبان می شود.

  • ساعت سوپروایزر غواصی لمانیا

ساعت سوپروایزر غواصی

ساعت سوپروایزر غواصی

ساخت و تولید ساعت های غواصی جزو لاینفک برندهای ساعت از قدیم بوده است. لمانیا در طراحی ساعت های خود همواره این موضوع را در نظر داشته و برای غواصان ساعت های مخصوص تولید نموده است. طراحان این برند در دهه ۸۰ میلادی برای سوپروایزرهای غواصی ساعتی مخصوص طراحی کردند که از موتور ضد شوک، ضد ضربه و ضد آب در آن استفاده می کردند. تولید این مدل بسیار محدود بوده و به سفارش نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا صورت گرفت. قیمت ۱۵۰۰۰ پوند.

ساعت سوپروایزر غواصی

ساعت سوپروایزر غواصی

برندی ناشناخته که بسیاری از بهترین موتورهای ساعت تاریخ صنعت ساعت سازی را تولید نمود.

کمپانی لمانیا در نهایت انواع مختلف موتورهای کرونوگراف را برای ساعت های دِرِس و اسپرت تامین میکرد. قابل توجه ترین این موارد مربوط به ساعت هایی است که برندهای پورشه دیزاین Porsche Design، آرکتوس  Arctos، تنگلر Tengler و توتیما Tutima برای زمان نگارهایی که از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی توسط لوفت وافه تولید شدند، استفاده نمودند.

یک ساعت مخصوص نیروهای تاکتیکی آلمان با همکاری توتیما به صورت سفارشی طراحی و تولید شد.

هفت مورد از ساعت های مچی کرونوگراف حرفه ای تولید لمانیا را بررسی کردیم. در تاریخ لمانیا به عنوان یک شرکت مستقل نتوانست از بحران کوارتز جان سالم به در برد، امروزه Breguet از گروه SWATCH مالکیت این برند را داراست، نام لمانیا را حذف کرده و مراکز کاری لمانیا با نام مراکز تولید Breguet به فعالیت ادامه دادند ساعت معروف امگا Speed Master که بروی دست  Buzz Aldrin هنگام راه رفتن روی ماه قرار داشت توسط لمانیا تولید شده، بسیاری از برندهای معروف مثل پاتک فیلیپ از موتورهای لمانیا استفاده می کنند. نام برند LEMANIA در صنعت ساعت سازی دنیا شناخته شده و مورد احترام است.

ساعت اسپید مستر امگا

سرانجام اما در ساعت های Speed Master امگا، هم چنان میراث لمانیا ادامه دارد. بد نیست در ۶۰ امین سالگرد تولید شاهکار اسپید مستر، به شرکتی که موتورهای این ساعت را ابداع و تولید نمود فکر کنیم.

کلکسیون ساعت های مچی کرونوگراف دار فروشگاه ساعت ایراتک | ارایه ساعت های کورونوگراف با موتورهای اتوماتیک و کوارتز آلمانی و سوئیسی.

فروشگاه ساعت ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

1 thought on “برند ساعت مچی لمانیا LEMANIA”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن