مقالات ساعت مچی

ساعت های مچی کرونوگراف

ساعت های کرونوگراف و نحوه عملکرد

خلاصه مطلب

  • ساعت های مچی کرونوگراف
  • طراحی ساعت های کرونوگراف
  • انواع ساعت های کرونوگراف
  • ساعت های کرونوگراف و نحوه عملکرد

ساعت های مچی کرونوگراف

ساعت کرونوگراف:

ساعت های کرونوگراف بر گرفته از کلمه لاتین CHRONOGRAPH (به معنای اندازه گیری فواصل زمانی) که برخی به اشتباه آن ها را ساعت های کورنوگراف می نامند به ساعت هایی اطلاق می گردد که امکان اندازه گیری همزمان چندین بازه های زمانی را دارا می باشند. این ساعت ها با استفاده از چند موتور و صفحه های نمایش مدرج امکان  اندازه گیری و نمایش فاصله های زمانی با دقت بالا را برای شما فراهم می آورند. این خصوصیت در ساعتهای دیجیتال با نام تایمر (timer) یا کرونومتر معروف است که اکثر ما تجربه استفاده یا بر دست نمودن این ساعت ها را داشته ایم.

امروزه استفاده از ساعت های مچی کرونوگراف به دلیل زیبایی و جذابیت های طراحی فراگیر شده اما استفاده از این مدل ساعت های مچی در جنبه های نظامی و ورزشی کاربردی تر می باشد!

در واقع کرونوگراف مکانیزمی است که عملکرد زمان سنجی یک ساعت مچی را توصیف می کند، مکانیزمی که می توان آن را “کورنومتر” نامید. این مکانیزم به استفاده کننده این امکان را می دهد که بازه های زمانی را ،بدون اختلال در عملکرد ساعت در نشان دادن زمان واقعی، اندازه گیری کند.

طراحی ساعت های کرونوگراف:

ساعت های کرونوگراف به طور معمول از یک صفحه اصلی به همراه ۳ عقربه برای نمایش زمان و نیز دو یا سه صفحه مدرج کوچک تک عقربه برای اندازه گیری بازه های زمانی به همراه دو دگمه فشاری در بالا و پائین دسته کوک (CROWN) سود می برند. در ساعت های مدرن مصارف خاص وجود چهار صفحه کوچک مدرج نیز امکان دارد.

متداول ترین این ساعتها از دقت های اندازه گیری ۱/۴، ۱/۱۰، ۱/۲۰ و ۱/۶۰ ثانیه برای اندازه گیری فواصل زمانی برخورداند. در مدل های پیشرفته امروزی ساعت های مچی کرونوگراف در انواع مختلف دقت برای دقیقه ها نیز طراحی می گردند. متداول ترین اندازه گیری دقیقه ها ۱۰، ۲۰، ۳۰ و ۵۰ دقیقه می باشند.

این امکانات و پیچیدگی های در ساعت های مچی به لطف مهندسی دقیق و ساخت حرفه ای امروزه باعث شده تا این ساعت ها با قیمتی مناسب در اختیار علاقه مندان قرار بگیرند، گرچه قیمت این گونه ساعت ها نسبت به مدل های معمولی بالاتر است. مدل های پیشرفته ساعت های مچی نظامی امروزه از موتورهای تمام طلای اتوماتیک و کرونوگراف بهره می برند و نتیجه تولید ساعت های بی بدیل و بدون تاریخ مصرف با دقت بالا است.

ساعت-کرونوگراف-04

انواع ساعت های کرونوگراف:

ساعت های مچی کرونوگراف در دقت های گوناگون تولید و ارایه می گردند. بسته به نوع موتور و نحوه طراحی، می توان با استفاده از این ساعت ها به صورت آنالوگ زمان را تا دهم ثانیه و  حتی صدم ثانیه را تا ۲۴ ساعت به راحتی اندازه گیری نمود، در واقع اختراع کرونوگراف صنعت ساعت را تغییر داده است.

هر چه دقت این اندازه گیری بیشتر گردد ساعت مچی کرونوگراف شما از تکنولوژی پیشرفته تری برخوردار است، در دقت های بالا قطعات داخلی ساخته شده برای موتور ها از جنس طلا می باشند که منجر به بالاتر بودن قیمت نهایی ساعت مچی می گردد.

مکانیزم  اصلی در ساعت های مچی کرنوگراف مشابه است، اما میتوان به طور کلی ساعت های کرونوگراف امروزی را به چهار دسته تقسیم نمود:

۱- ساعت های کرونوگراف ساده

ساعت های مچی کرونوگراف استاندارد معمولا با یک یا دو دکمه کنترل می شوند. این دکمه ها، کنترل کننده ی شروع، پایان و تنظیم مجدد کرونوگراف هستند. تمام کرونوگراف های اولیه تنها از یک دکمه استفاده می کردند .اما بسیاری از ساعت های امروزی از یک یا دو دکمه فشاری بهره می گیرند. استفاده روزمره از کرونوگراف باعث شده که این مکانیزم به صورت رایج در اکثر ساعت های امروزی گنجانده شود.

۲- ساعت های کرونوگراف فلای بک  (FLY BACK)

ساعت های کرنوگراف فلای بک، ساعت هایی پیشرفته و پیچیده هستند که امکان تنظیم مجدد عملکرد به صورت بسیار سریع در آن فراهم شده است. وقتی دکمه کورنوگراف فلای بک فشرده می شود، این کورنوگراف متوقف شده، تنظیم مجدد به صفر می شود و دوباره شروع به کار می کند. این سرعت بالا در عملکرد، از خصوصیات بارز این مدل کرنوگراف است که به دقت بسیار بالایی نیاز دارد.

۳- ساعت های کرونوگراف قاتیتی قاپینتو (RATTRAPANTE)

کلمه فرانسوی Rattrapante به معنی تفکیک میباشد. این مدل ساعت مچی کرونوگراف دارای یک مکانیزم اضافی در کرونوگراف است. این نوع کرونوگراف، از یک عقربه اضافی ثانیه شمار روی عقربه اصلی کرونوگراف استفاده می کند. به این ترتیب امکان اندازه گیری چند موضوع به صورت همزمان را داراست.

۴- ساعت های کرونوگراف چند منظوره (Multi Mode)

در ساعت های مچی حرفه ای طراحی شده برای مصارف خاص، ممکن است عقربه ها در حالات مختلف بسته به مُد استفاده نشانگر اجزای متفاوتی از زمان باشند. به عبارت بهتر وظایف گوناگونی برای عقربه ها کرونوگراف در مُدهای متفاوت در نظر گرفته می شود. (به عنوان مثال در یک ساعت مچی کرونوگراف نظامی غواصی ممکن است عقربه ثانیه شمار در مُد ساعت تبدیل به عقربه عمق سنج در مُد غواصی و عقربه نمایش دهم ثانیه در مُد کرونوگراف گردد).

ساعت های کرونوگراف در اصل فراتر از ساعت مچی بوده و به عنوان ابزار اندازه گیری دقیق (زمان، دما، ارتفاع، عمق،…) می توان از آنها استفاده نمود، باید دقت نمائید تا برای هر کاری ابزار مناسب آن را انتخاب نمائید.

دیاگرام-ساعت-کرونوگراف-کریس-بنز

در شکل بالا شماتیک یک ساعت مچی کرونوگراف غواصی کوارتز به همراه سنسور عمق سنج و کاربرد قسمت های مختلف را ملاحضه می کنید.ساعت های مچی کرونوگراف فروشگاه ایراتک شامل تمامی انواع ساعت های کرونوگراف می باشد. برای دیدن ساعت های مچی کرونوگراف اینجا کلیک کنید.

پیشنهاد ما مطالعه مقاله منتخب ساعت های مچی  کرونومتر در مقابل کرونوگراف برای شما عزیزان است.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن