مقالات ساعت مچی

ساعت‌ مچی خلبانی

ساعت های مچی خلبانی و هوانوردی Pilot & Aviation Watches

ساعت‌ مچی خلبانی

ساعت های مچی خلبانی و هوانوردی Pilot & Aviation Watches

تاریخچه ساعت مچی خلبانی

در اوایل قرن ۲۰ میلادی، خلبانان با فناوری ساعت آشنا شدند. در آن زمان، بسیاری از مردان هنوز ساعت جیبی به دست داشتند و ساعت مچی به شکل امروزی وجود نداشت. در اواخر قرن ۱۹ میلادی و اوایل قرن ۲۰ میلادی، مردم ساعت های جیبی خود را با استفاده از بندهای مخصوص به مچ دستان خود می بستند. با لین حال، در سال ۱۹۰۴ میلادی آقای لوئیس کارتیه Louis Cartier  اولین ساعت تخصصی خلبانی (ساعت سانتوس) را برای دوست هوانورد خود آقای آلبرتو سانتوس (هوانورد برزیلی) طراحی و تولید کرد.

ساعت مچی خلبانی سانتوس کارتیه

او نیاز داشت تا ساعتی داشته باشد تا بتواند زمان را بادقت و بدون مکث اندازه گیری نماید. اولین ساعت خلبانی یک ساعت طلای کوچک به همراه قاب مربع شکل و پیچ های خارجی در معرض دید بود.

گرچه ساعت های خلبانی در طی سال های گذشته کاملن متحول شده اند، بسیاری ساعت سانتوس را نه تنها اولین ساعت خلبانی بلکه اولین ساعت مچی تلقی می کنند.

طراحی اولیه این ساعت، پلتفرم اصلی سازندگان ساعت مچی در دهه های بعدی بود، تا ساعت مچی مخصوص خلبانان را توسعه داده و توانستند نسخه بهتر و کاربردی تری برای هوانوردان ارایه دهند. برندهای معروف مثل برایتلینگ Breitling با افزودن عناصری مثل کامپیوتر مکانیکی، خط کش بروی قاب ساعت و سیستم کرونوگراف همواره در حال برآورده کردن نیازهای خلبانان بودند.

برندهای دیگری از قبیل IWC، Laco، Bell & Ross و Longines تلاش خود را بروی تولید ساعت های خلبانی، به ویژه بعد از سال های جنگ جهانی متمرکز کردند.

در اوایل دهه  ۱۹۳۰ میلادی برند سوئیسی برایتلینگ Breitling سیستم های ناوبری کرنوگراف را برای هواپیماهای ارتش انگلستان Royal Air Force طراحی نمود تا خلبانان بتوانند سرعت، مسافت و میزان مصرف سوخت را هنگام پرواز محاسبه کنند. این ابزار دقیق کابین خلبانان، سرانجام در دهه ی ۱۹۴۰ میلادی، توسط این شرکت درون ساعت ها بکار برده شد و بدین ترتیب اولین ساعت مچی کرونوگراف خلبانی با هدف کاربری آسانتر با نام کُرونومات برایتلینگ Breitling Chronomat متولد شد و  نقطه اتکای ساعت های هوانوردی درآینده گردید.

ساعت مچی خلبانی

ویژگی های ساعت های مچی خلبانی و هوانوردی

برخلاف سایر مدل های ساعت های مُچی مردانه، ساعت های مچی خلبانی، استایل متمایز و منحصربفردی را دارا نمی باشند! ویژگی های زمان سنج های “هوانوردی” می توانند بسیاری زیاد و متفاوت باشند، در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم:

صفحه ساعت مچی خلبانی

طراحی ساعت مچی خلبانی باید به گونه ای باشد که خلبان در هر وضعیت آب و هوایی و در هر زمان از شبانه روز  بتواند براحتی زمان را بخواند. اکثر ساعت های هوانوردی دارای صفحه بزرگ  با رنگ مشکی ساده با اعداد خوانا و عقربه های شب رنگ هستند.

درخشش در شب

ساعت های خلبانی باید بتوانند در تاریکی درخشش قابل توجهی داشته باشند تا خلبان بتواند براحتی در تاریکی زمان سنجی را انجام دهد.

تاج یا کراون بسیار بزرگ

خلبانان نیاز به دستکش برای هدایت هواپیما داشتند در نتیجه داشتن تاج بزرگ برای راحتی کنترل و تنظیم ساعت ضروری به نظر میرسید. امروزه هنوز این خصوصیت در ساعت های خلبانی دیده می شوند.

ساعت مچی خلبانی

 بزل داخلی و خارجی مدرج

برخی از ساعت های خلبانی فقط ساعت نیستند بلکه مثل یک فلایت کامپیوتر Flight Computer   عمل نموده و ابزار محاسباتی برای خلبانان محسوب می گردنند. (محاسبه میزان سوخت، مسافت طی شده، سرعت و تصحیح جهت پرواز).

دو زمانه بودن و امکان نمایش ساعت در موقیت جغرافیایی دیگر GMT

در واقع تمام ساعت های خلبانی باید دارای سیستم دو زمانه GMT باشند تا بتوانند موقعیت زمانی در مکان های مختلف را براحتی محاسبه نمایند.

بند ساعت مچی خلبانی

بند ساعت مچی خلبانی اغلب و نه همیشه از چرم به همراه دو پین مخصوص می باشد. همچنین ساعت های خلبانی نظامی طول بند بلندتر از حد نرمال دارند، این امکان باعث می شود تا بند بروی آستین کُت خلبانی راحت بسته شود.

پیچیدگی های ساعت مچی خلبانی

دارای تقویم، کامپیوتر پرواز و سیستم کورونوگراف هستند.

پیشنهاد: مطالعه مقاله “روش انتخاب ساعت مچی” – “ست کردن لباس با ساعت مچی” – “ساعت مچی رسمی Dress Watch“.

موارد استفاده ساعت مچی خلبانی

سایز و ظاهر غیر رسمی ساعت های خلبانی آن ها را بیشتر برای موقعیت های غیر رسمی مناسب می نماید. این ساعت ها به هیچ عنوان برای موقعیت های رسمی مناسب نیستند و برای استفاده به همراه لباس های رسمی به هیچ عنوان توصیه نمی گردند.

نمونه هایی از ساعت های مچی خلبانی

ساعت مچی خلبانی Breitling Navimeter ساعت مچی خلبانی Omega Speedmaster
ساعت مچی خلبانی Laco Type B
ساعت خلبانی Breitling Navimeter
ساعت خلبانی Omega Speedmaster
ساعت خلبانی Laco Type B
ساعت مچی خلبانی Bremont Solo Pilot
ساعت مچی خلبانی TWCO Flight Controller  ساعت خلبانی Chris Benz GMT
ساعت مچی خلبانی Bremont Solo Pilot
ساعت خلبانی TWCO Flight Controller
ساعت خلبانی Chris Benz GMT

نکته جالب توجه این است که برندهای ساعت مچی آلمانی و انگلیسی جزو پیشروان تولید ساعت های خلبانی هستند.

کلکسیون ساعت مچی خلبانی ایراتک | بهترین ساعت های مچی خلبانی ۲۰۲۱

ساعت مچی خلبانی

فروشگاه ساعت ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن