برندهای ساعت سوئیسیبرندهای ساعت مچی

ساعت امگا Omega

بِرند ساعت مچی سوئیسی Omega

ساعت اُمگا – بِرند ساعت مچی سوئیسی Omega

معرفی شرکت ساعت مچی امگا Omega

شرکت Omega SA یکی از برندهای لاکچری صنعت ساعت سازی است، دفتر این شرکت در شهر بیل/بینه Biel/Bienne سوئیس واقع شده است. در سال ۱۸۴۸ میلادی آقای لوئیس برانت Louis Brandt در محله La Chaux-de-Fonds سوئیس تاسیس گردید. این شرکت تحت نام شرکت عمومی ساعت Le Generale Watch Co تا سال ۱۹۰۳ میلادی به کار مشغول بود، زمانی که نام خود را به اُمگا Omega تغییر داد، از آن پس شرکت با نام Louis Brandt et Frere – Omega Watch & Co به کار خود ادامه داد تا سال ۱۹۸۲ میلادی که به نام Omega SA تغییر نام داد.

ساعت مچی امگا Omega

امروزه این شرکت زیر مجموعه ای گروه ساعت سوئیسی سواچ Swiss Swatch Group است. شرکت اُمگا موزه خود در شهر بیل/بینه را در سال ۱۹۸۴ میلادی بروی عموم باز نمود.

نیروی هوایی سلطنتی انگلستان در سال ۱۹۱۷ میلادی برند اُمگا را به عنوان زمان سنج منتخب نیروهای جنگنده خود انتخاب نمود، ارتش آمریکا نیز Omega را در سال ۱۹۱۸ میلادی برای نیروهای منتخب خود در نظر گرفت.

ساعت های اُمگا منتخب ناسا NASA بوده و اولین ساعت بروی مُچ فضانوردان روی ماه در سال ۱۹۶۹ میلادی ساعت امگا بود. در ادامه اُمگا به عنوان اسپانسر و برند رسمی بازی های المپیک از سال ۱۹۳۲ میلادی انتخاب گردید.

جیمز باند James Bond در فیلم هایش از سال ۱۹۹۵ میلادی همواره این برند را بر دست داشته است، چه در گذشته و چه امروزه بسیاری از بازیگران و افراد مشهود از جمله الویس پرسلی Elvis Presley، جان اف کندی John F. Kennedy، شاهزاده ویلیام Prince William، جُورج کُلنی George Clooney و باز آلدرین Buzz Aldrin.

ساعت مچی امگا Omega

تاریخچه برند اُمگا

در شروع کار در سال ۱۸۴۸ میلادی، این برند کار خود را با ساخت ساعت های کوکی جیبی با مونتاژ قطعات ساخته شده توسط تولید کنندگان محلی شروع نمود. آقای برانت ساعت های خود را از ایتالیا تا کشورهای اسکاندیناوی از طریق انگلستان به فروش میرساند. بیشترین فروش و بازار یابی او در انگلستان بود. پسران اقای برانت سِزار Cesar و لوئیس پاول Louis-Paul سیستم انقلابی تولید قطعات به همراه سیستم کنترل کیفی بالا را در شرکت پدر راه اندازی کردند، اینکار اجازه میداد تا ساعت های دقیق به همراه امکان تعویض قطعات تولید گردند. این ساعت ها از سال ۱۹۰۳ میلادی و تحت برند اُمگا Omega بازاریابی شدند.

با مرگ هر دو پسر برانت در سال ۱۹۰۳ میلادی، شرکت امگا با تولید بیش از ۲۴۰ هزار ساعت و داشتن بیش از ۸۰۰ کارمند در دستان چهار فرزند جوان آنها قرار گرفت، مسن ترین آنها Paul-Emile Brandt در آنزمان فقط ۲۴ سال سن داشت.

پاول امیل برانت تاثیرات زیادی بروی برند امگا داشت، چنان که امروزه نیز این تاثیرات به خوبی حس می شوند، مشکلات اقتصادی در زمان جنگ جهانی اول به او درس های خوبی آموخت، از کارهای او ادغام شرکت های تیسوت Tissot و اُمگا Omega و در ادامه ساخت گروه شرکت های ساعت سازی سوئیس SSIH در ژنو سوئیس در سال ۱۹۳۰ میلادی را نام برد.

ساعت مچی امگا Omegaتحت مدیریت او در کنار جوزف رایزر Joseph Reiser از سال ۱۹۵۵ میلادی، گروه شرکت های سواچ تاسیس و موفق به جذب و ایجاد بیش از ۵۰ کمپانی زیر مجموعه گردید. کمپانی لانکو Lanco و لِمانیا Lemania مشهورترین تولید کننده موتورهای کرونوگراف اُمگا و برند سواچ سوئیس جزو مشهورترین این شرکت ها هستند.

در سال ۱۹۷۰ میلادی، گروه شرکت های سواچ بزرگترین تولید کننده ساعت های سوئیسی و شماره سه در دنیا شد. در این زمان برند سواچ توانست از برند معروف و گران تر رولکس سبقت بگیرد. گرچه در مدل های جواهر نشان و از نظر قیمت ساعت های رولکس برنده بودند، اما در مسابقه بین رولکس و اُمگا برای بدست آوردن تاج پادشاهی برندهای ساعت سازی سوئیسی، اُمگا با ارایه تکنولوژی های پیشرفته تر و خلاقیت های نو آورانه حرفه ای تر بوده و مقبول حرفه ای ها واقع شد، در حالی که رولکس به واسطه نام و معروفیت سیستم های مکانیکی از گذشته تقدیر می گردید.

برندهای رولکس Rolex و اُمگا Omega   بازار زمان سنج ها در دنیا را قبضه کرده بودند تا اینکه برند سیکو Seiko و سیتی زن Citizen ژاپن با طرح نو آورانه و موتورهای کوارتز خود ظاهر شدند! این امر باعث رکود شدید در تجارت ساعت سازی های قدیمی با سیستم های مکانیکی گردید. رولکس در ادامه با تلاش برای ارتقای ساعت های کرونومتر مکانیکی و گران خود و امگا با تولید موتورهای کوارتز سوئیسی به مقابله با این غول های ساعت سازی ژاپنی پرداختند.

پیشرفت های اخیر

در سال های ۱۹۷۵ میلادی تا ۱۹۸۰ میلادی به علت رکود شدید، برند اُمگا به مشکلات زیادی برخورد. کمپانی سیکو ژاپن نسبت به خرید این برند علاقه نشان داد اما اتفاقی رخ نداد.

کمپانی بزرگ ساعت سازی سوئیسی اسوآژ ASUAG بزرگترین تولید کننده و سازنده اصلی موتور های Ebauche سوئیس برای برندهای معتبری از قبیل لانژین Longines، رادو Rado، سِرتینا Certina، همیلتون Hamilton و میدو Mido دچار مشکلات مالی شده بود.

پس از نشست های بسیار این دو کمپانی با یکدیگر تلفیق شدند و نام ETA را برای برند موتور ساز خود انتخاب کردند. گروهی از سرمایه گذاران نام “مجمع تولید کنندگان میکرو الکترونیک برای ساعت” را برای این همکاری برگزیدند که بعد ها در سال ۱۹۹۸ میلادی به گروه شرکت های سواچ تغییر نام داد. این گروه امروزه صاحب برندهای سواچ Swatch، بلن پا Blancpain و بروژه Breguet است.

ساعت مچی امگا Omega

یکی از استراتژی های امگا بازاریابی خاص و جایگزین نمودن ساعت های برندهای دیگر و باقی ماندن به مدت طولانی بود، برای مثال جایگزین شدن ساعت رولکس ساب مارینر Rolex Sub Mariner بروی دست مامور جیمز باند با ساعت امگا سی مستر Omega Seamaster در سال ۱۹۹۵ و باقی ماندن امگا بروی مچ دست این نقش و جایگزین شدن ساعت با مدل های Omega Plant Ocean و ساعت Omega Aqua Terra.

اُمگا بسیاری از رد پاهای رولکس را دنبال نمود، برای مثال نحوه بازاریابی، کنترل قیمت فروش در نمایندگی های مجاز، قیمت های رقابتی همگی کپی ماژول موفق رولکس بودند، این کارها باعث شد تا محبوبیت اُمگا افزایش یافته و به رقیب رولکس تبدیل گردد.

شعار و Slogan کمپانی اُمگا

یکی از شعارهای امگا که در سال ۱۹۳۱ میلادی تولید شده است، شعار ” اُمگا – زمان دقیق برای زندگی” است.

اُمگا Ω، آخرین حرف در الفبای یونانی است و نماد آخرین پله در تکامل است. (یعنی این ساعت آخرین مرحله از تکامل است).

ابداعات و اختراعات مهم

در سال ۱۸۹۲ میلادی آقای لوئیس برانت، مکانیزم زنگ ساعت شمار Minute Repeater ساخته شده توسط موتور اُدمار پژو Audemars Piguet را برای اولین بار درون ساعت مچی بکار برد. این ساعت از طلای ۱۸ عیار ساخته شده و هم اکنون در موزه اُمگا نگهداری می گردد.

ساعت مچی امگا Omega

در سال ۱۹۴۷ میلادی، اُمگا اولین زمان سنج مچی با موتور محرکه توربیلون دار را تولید نمود. دوازده عدد از این مدل برای نمایش و ارزیابی تولید گردیدند، بر خلاف توربیلون های معمول که در هر دقیق یک دور میزنند، قاب این توربیلون ها هر هفت دقیقه و نیم یک دور میزدند. رکورد دقت در زمان سنجی بین ساعت های مکانیکی توسط یکی از این ساعت ها در سال ۱۹۴۹ میلادی ثبت گردید، یک سال بعد اُمگا رکورد خود را بهبود بخشید.

ساعت مچی امگا Omegaدر سال ۱۹۹۹ میلادی بعد از موفقیت در ساخت موتور کالیبر ۲۵۰۰، با معرفی اولین چرخ دنگ هم محور Coaxial Escapement (اختراع ساعت ساز انگلیسی جورج دانیلز George Daniels) تاریخ ساز شد، این اختراع به عنوان یکی از برترین پیشرفت های صنعت ساعت سازی از زمان معرفی چرخ دنگ شناخته شده است، با این اختراع چرخ دنگ بدون نیاز به روان سازی کار میکند، به علاوه به علت کاهش زیاد اصطکاک به صورت تئوری طول عمر و دقت ساعت در مرور زمان افزایش می یابد.

در سال ۲۰۰۷ میلادی، اُمگا کالیبرهای ۸۵۰۰ و ۸۵۰۱ خود را معرفی نمود. این سیستم های حرکتی دو محوره به طور اختصاصی برای مدل اینسپشن اُمگا Omega Inception طراحی و ساخته شده بودند.

ساعت مچی امگا Omega

در ژانویه سال ۲۰۱۷، امگا اعلام نمود که اولین ساعت با سیستم حرکتی مقاوم در برابر میدان مغناطیسی با قدرت یک و نیم تِسلا (۱۵ هزار گاس) را تولید نموده است. این ساعت توسط بازیگر جیمز باند آقای دانیل کِرگ Daniel Craig استفاده گردید و برای احترام به نام مامور محبوب فیلم به آن نام مقاوم در برابر ۱۵,۰۰۷ گاس Omega Aqua Terra 15.007 دادند!

غیر مغناطیسی ترین ساعت دنیا، از فلز نرم (قاب فارادی Faraday Cage) برای محافظت از سیستم حرکتی خود استفاده می کند، این قاب باعث می گردد تاثیرات ناشی از میدان های مغناطیسی و آهن ربا بر موتور خنثی گردند. این نوع قاب های ضد مغناطیسی در مرور زمان نیاز خواهند داشت تا رفع مغناطیس شوند، به جای اینکار اُمگا از متریال فلزات غیر رسانا در موتورهای خود بهر برده است که نیاز به اینکار نداشته و علاوه بر مقاومت نیاز به تعمیر و نگهداری زیادی ندارند.

ساعت مچی امگا Omega

تست های دقت

ساعت مچی امگا Omegaتست های دقت هر ساله برگزار می گردند و کمک می کنند که علم کرونومتری ساعت های با دقت بالاتر برای اندازه گیری زمان ساخته شوند. هر ساله فقط برند اُمگا Omega و برند پاتک فیلیپ Patek Philippe در این تست ها به طور مستمر شرکت می کنند. عملکرد امگا در این تست ها برای این کمپانی اعتبار “دقت و ابداع” را به همراه داشته است.

بیش از یک دهه بین سال های ۱۹۵۸ الی ۱۹۶۹ میلادی، اُمگا بزرگترین سازنده کرونومترهای مورد تایید کاسک COSC بود، که بر این اساس شعار خود را بنا نهاده است.

گزارش محیط زیست

براساس گزارش سازمان جهانی طبیعت WWF که در دسامبر ۲۰۱۸ انتشار یافت، ۱۵ برند معتبر و معروف سوئیسی در زمینه جواهر و ساعت شامل ۷ کمپانی صنعت سازی (پاتک فیلیپ، امگا، رولکس، بروژه) کمترین میزان شفاف سازی در مورد تولیدات خود را داشته و در زمینه تغییرات محیط زیستی هیچ گونه همکاری یا فعالیتی نداشته اند.

عدم شفاف سازی خصوصن در روش های بکار بردن طلا (بیشترین میزان آلودگی و فرسایش خاک مربوط به تولید و ساخت طلا است) که عامل اول آلودگی های محیط است بسیار نگران کننده هستند. به علاوه کشورهای بزرگ تولید کننده طلای جهان از قبیل چین، روسیه، آفریقای جنوبی به شدت با این مسئله دست به گریبان هستند.

بیش از ۵۰ درصد طلای جهان در صنعت جواهر و ساعت سازی استفاده می شود، اما کمپانی های ساعت سازی مایل نیستند تا منابع دریافت طلای خام خود و تکنولوژی های استفاده شده را اعلام نمایند، چرا که ساخت و استفاده از طلا هرگز دوستدار محیط زیست نیستند.

ساعت مچی امگا Omega

برای کلکسیون داران و علاقه مندان به ساعت، داشتن یک ساعت امگا مدل سی مستر Omega Seamaster بعد از ساعت رولکس ساب مارینر Rolex Submariner یک الزام است.

مدل های کانستلیشن اُمگا Constellation گران ترین مدل های ساعت مچی برند امگا هستند. ساعت های امگا نه به اندازه رولکس و پاتک فیلیپ اما به میزان قابل قبولی می توانند ارزش خود را در گذر زمان حفظ نمایند.

موفقیت های مهم امگا در صنعت ساعت سازی

ساعت مچی امگا Omega

  • امگا از سال ۱۹۳۲ میلادی تا کنون برند رسمی در ثبت زمان و رکوردگیری مسابقات المپیک بوده است.
  • در زمان اولین فرود در ماه در سال ۱۹۶۹ میلادی، آقایان نیل آرمستارانگ Niel Armstrong و باز آلدرین Buzz Aldrin از ساعت‌ حرفه‌ای اُمگا مدل SpeedMaster استفاده کرده بودند، که امروزه در سراسر جهان به ساعت‌های “MoonWatch” (ساعت ماه‌) معروفند.
  • در المپیک ۱۹۳۲ میلادی لس آنجلس، امگا برای اولین بار به عنوان یک شریک تجاری در مسابقات المپیک ایفای نقش می‌کرد. آن‌ها ۳۰ کرنومتر کالیبر‌۱۱۳۰ که سنجش دقیقی با دقت دهم ثانیه را انجام میداد را فراهم کرده بودند که راز آن ها استفاده از یک دکمه برای توقف سریع در زمان‌گیری‌های کوتاه بود. با بیش از ۸۰ سال همکاری موفق، امگا نقش مهمی در توسعه ثبت دقیق زمان در مسابقات ورزشی داشته است.
  • این کمپانی یکی از اسپانسرهای مسابقات معروف شنا مانند FINA (فدراسیون بین‌المللی شنا) و سازمان ورزشی اروپایی (EAA) است.
  • در آوریل ۱۹۷۰،امگا SpeedMaster مأموریت خود در آپولو ۱۳ را با تبدیل شدن به یک ساعت نجات‌دهنده جان فضانوردان به اتمام رساند. زمانی‌ که همه سیستم‌ها به خاطر انفجار شدید در مدارشان از بین رفتند، این ساعت برای جهت یابی استفاده شد. قابلیت اطمینان SpeedMaster باعث بازگشت سالم فضانوردان به زمین شد. در نتیجه، این ساعت جایزه “Snoopy Award” – بالاترین مدالی که به فضانوردان ناسا داده می‌شد- را دریافت کرد. امروزه، این ساعت  بخشی از تجهیزات استاندارد مورد تایید برای فضانوردان و فعالیت های فضایی است.

ساعت مچی امگا Omega

ساعت امگا و غواصی

امگا یکی از ارکان غیرقابل انکار در تاریخ ساعت‌های مچی مربوط به غواصی است. در سال ۱۳۲ میلادی، یکی از اولین ساعت‌های غواصی در جهان با نام امگا مارین “Omega Marine” را تولید کرد.

اولین امگا SeaMaster در سال ۱۹۴۸ میلادی به بازار روانه شد که محصول سالها تجربه‌ی سودمندی بود که امگا از ساعت‌های نظامی و قابلیت ضد آب بودن آن‌ها کسب کرده بود.

در سال ۱۹۵۷ میلادی، مدل SeaMaster 300 معرفی شد که مجهز به یک زِه قاب چرخان، یک دسته کوک دوطرفه برای تنظیم و یک شیشه سه برابر ضخیم تر از شیشه های معمولی بود که قادر به مقاومت در برابر فشار آب تا عمق ۲۰۰ متر بود.

ساعت مچی امگا Omega

سرانجام در سال ۱۹۷۰ میلادی، همکاری با ژاک کوستو Jacques Cousteau، پیشگام در کاوش های دریایی، سبب به اوج رسیدن این مدل از ساعت‌ها و تولید SeaMaster Professional 600 شد. مدل ۲۰۱۴ امگا SeaMaster 300 احیا شده دوباره ساعت‌های تاریخی غواصی SeaMaster 300 است که از طراحی آن الهام گرفته است.

این برند همواره در صدر صنعت ساعت‌سازی بوده است و به طور مداوم در جهت ادعای خود مبنی بر کامل بودن گام بر می‌دارد.

فروشگاه ساعت ایراتک

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

14 thoughts on “ساعت امگا Omega”

    1. با سلام و تشکر از توجه شما،

      دوست گرامی، غواصان صنعتی حرفه ای در عمق های بالای ۵۰ متر از گاز های تنفسی دیگری که بیشترین مقدار آن گاز هلیوم می باشد استفاده می کنند، نیاز به داشتن سیستمی برای خروج گاز هلیوم از آن جهت الزامی است که هنگام فشار گذاری گازهلیوم به علت ریز بودن سایز مولکول ها وارد قاب ساعت می شود، در هنگام برداشت فشار این گاز زمان کافی برای خروج نداشته و با کاهش فشار افزایش حجم باعث شکسته شدن شیشه ساعت خواهد شد. داشتن شیر خروج هلیوم بدین جهت در ساعت ها تعبیه می گردند. داشتن شیر خروج هلیوم فقط مربوط به ساعت امگا نیست و بسیاری از برندها ی تولید ساعت غواصی حرفه ای از این امکان در ساعت های خود بهره می برند.

      این شیرهای خروج گاز هلیوم بر دو دسته هستند:
      ۱) شیرهای خروج گاز هلیوم دستی: در این مورد شیر با داشتن پیچ بروی ساعت، این امکان را برای غواص فراهم می آورد تا با باز کردن پیچ قبل/هنگام برداشت فشار گاز هلیوم را تخلیه نماید. (مدل های ساعت غواصی حرفه ای ۱۰۰۰ متری کریس بنز آلمان از این مدل شیرها در قاب خود استفاده می کنند).
      ۲) شیرهای تخلیه گاز هلیوم اتوماتیک: این شیرها پیشرفته بوده و به صورت اتوماتیک با کاهش فشار گاز درون محفظه ساعت را خارج میکنند. (مدل های ساعت غواصی حرفه ای کریس بنز ۲۰۰۰ متری از این شیرها بهره می برند).

    1. سلام دوست گرامی، ساعتتون رو چه سالی خریداری کردین؟ مدل های ۳۰۰ متری امگا اکثرن موتورهای اتوماتیک دارند و به طور اتوماتیک با دست کردن کوک می شن. اگر اتوماتیک باشه و راه نیوفته ممکن Spring Hair در رفته باشه، نیاز به سرویس داره. (البته این مورد برای ساعت های اصلی رخ نمیده و برای ساعت های کپی / های کپی رخ میده زیاد).
      اگر مطمئن هستید که کوکی است، باید تشریف بیارین حضوری. ساعت های کوکی هر کدوم مدل مختلفی کوک میشن.

  1. سلام – ممکن بفرمایید که توان ساعت های کرونوگراف کریس بنز و امگا چطور هستند؟ یعنی در مقام مقایسه به لحاظ کارکرد و قیمت و کیفیت بفرمایید – با تشکر

    1. سلام دوست گرامی، ساعت های کرونوگراف امگا با داشتن موتور سوئیسی ساخته شده توسط خود برند اُمگا که هر ساله نیز بهبود پیدا میکنه، از نظر دقت بسیار بالاتر از ساعت های دیگه دنیاست حتی برندهایی مثل پاتک فیلیپ یا رولکس یا برند های خاص مثل ریچارد میله است. در واقع رده یک دقت موتور متعلق به ساعت های امگا است.

      ساعت های کرونوگراف کریس بنز در دو سری موجود هستند:
      ۱) سری مخصوص غواصی: این سری ساعت های کرونوگراف با طراحی ویژه مخصوص کریس بنز و قرار گیری سنسور در پشت ساعت، و نمایش مُد غواصی و اطلاعات غوص به صورت آنالوگ روی صفحه که همگی جزو دیزاین ثبت شده کریس بنز هستند و استفاده از موتورهای کوارتز سیتیزن CS00 برای خودشون ژانر خاصی رو بوجود آوردند که قبل تر در صنعت ساعت مچی وجود نداشت. به علت سوپر کوارتز بودن موتورهای این ساعت ها، دقت این ساعت ها قابل مقایسه با ساعت های اتوماتیک امگا نیستند چون همونطور که مطلع هستید دقت موتورهای کوارتز (باتری دار) معمولی حتی بسیار بسیار بیشتر از بهترین موتورهای اتوماتیک است.

      ۲) سری ساعت های کرونوگراف سرعت سنج با دقت بالا که از موتورهای اتوماتیک سوئیسی و بسیار با دقت ETA VALJOUX بهره می برند. این ساعت ها از نظر دقت در حد ساعت های امگا هستند.

      دقت موتور ساعت به تنهایی مهم نیست، ضد ضربه بودن و مقاومت در میدان های مغناطیسی برای موتورهای مکانیکی مهم هستند به علاوه اینکه بعد از قرار گیری موتور درون قاب ساعت، ساعت در چند پوزیشن کالیبره بشه (حداقل ۶ پوزیشن) تا نیروی گرانش کمترین اثر رو برای کاهش دقت داشته باشه، مهم هست. ساعت های اتوماتیک کرونوگراف کریس بنز در ۱۲ جهت کالیبره می شوند.

      از نظر قیمتی هم به علت مارکتینگ، ساعت های امگا به قولی Over Priced هستند و بیش از چیزی که ارایه می کنند گرون هستند. ساعت های کریس بنز با همون دقت و حتی بیشتر در مدل های کوارتز و ارایه نو آوری برای غواصان در ساعت های کرونوگراف، (امکان استفاده از مد غواصی، سرعت سنج یا ساعت) و نمایش اطلاعات غواصی با سنسور ویژه در پشت ساعت، ضد ضربه و مقاوم در برابر مغناطیس در اصل بهترین انتخاب از نظر قیمتی خواهند بود.

      با سپاس، تیم ایراتک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن