دانشنامه ساعت مچی

تفاوت موتورهای ساعت مچی

Difference between Watch Movements

تفاوت موتورهای ساعت مچی

فهرست مطالب (با کلیک بروی هر عنوان به همان بخش هدایت می شوید) نمایش محتوا

Difference between Watch Movements

تفاوت موتورهای ساعت مچی سوال بسیاری از ماست؟ در این مقاله می خواهیم با سادگی تفاوت بین موتورهای ساعت مچی را بیان کنیم و به شما کمک کنیم تا درک بهتری از نحوه کار کرد داخل قاب ساعت داشته باشید تا بتوانید ساعت مورد علاقه خود را برگزینید.
موتورساعت در اصل قلب یک ساعت است. کار موتور علاوه بر گردش عقربه ها و نمایش تقویم، در ساعت های ابزار شکل ایجاد قابلیت های قدرتمندی مثل کرونوگراف است.
از ساعت های کوارتز گرفته تا ساعت های مکانیکی و تمامی مدل های دیگر، طیف وسیعی از انواع موتور ساعت وجود دارد که ساعت های مچی را مجهز می کنند و هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد خود هستند.

انواع موتور های ساعت

موتور ساعت مکانیکی چیست؟

موتور اکثر ساعت های مچی لوکس از نوع موتور مکانیکی کار دست است. زیر صفحه نمایش ساعت، اجزای پیچیده ای هستند که با کار بسیار دقیق و هماهنگ، عمل نگهداری زمان را امکان پذیر می سازند.
در مکانیزم موتور ساعت مکانیکی، یک فنر پیچیده شده قرار دارد که به عنوان عامل اصلی حرکت قطعات ساعت محسوب می گردد. با باز شدن این فنر و انتقال نیرو به تعداد زیادی چرخ دنده، چرخ تعادل و چرخ دنگ این نیروها به نیروی گردشی دقیق و نرم برای عقربه های ساعت تبدیل می شوند.
این روش سنتی ساعت سازی که در اوایل قرن ۱۶ میلادی ابداع شد، برای صدها سال توسط ساعت سازان مورد استفاده قرار گرفته و امروزه با پیشرفت های نوآورانه همواره و به صورت پیوسته در حال توسعه است.
این مدل موتورها معمولن در ساعت های گران تر استفاده می گردند، زیرا ظرافت های بوجود آمده توسط دست درون موتور ساعت به نوعی هنر فاخر و قابل احترام به شمار می رود.

خواندن مقاله “نحوه عملکرد موتور ساعت مچی” را به شما پیشنهاد می کنیم.

در فروشگاه ساعت ایراتک، می توانید رنج وسیعی از ساعت های مکانیکی را ملاحضه فرمائید.

انواع موتورهای ساعت مکانیکی

موتورهای مکانیکی ساعت بر دو نوع هستند:

تفاوت موتورهای ساعت مچی

  • موتورهای مکانیکی با کوک دستی: این موتورهای ساعت که به صورت خلاصه به آنها موتور مکانیکی ابلاغ می شود، توسط چرخاندن تاج ساعت و فشرده شدن فنر کوک می شوند. بسته به فنر و سایز قاب، یک موتور می تواند ۴۸ ساعت تا ۱۲۰ ساعت زمان را ذخیره نماید و بعد از پایان نیاز به کوک دستی مجدد دارد.

تفاوت موتورهای ساعت مچی

  • موتورهای مکانیکی اتوماتیک: برخی این مدل ساعت های را ساعت های مکانیکی “خود کوک” نیز می نامند، این موتورها مکانیکی دارای روتوری هستند که با حرکت طبیعی دست و چرخش این روتور و انتقال نیرو باعث فشرده شدن شاه فنر و ایجاد نیروی محرکه می شوند، این ساعت ها به حداقل نگهداری نیاز داشته و مادامی که بر دست باشند کار می کنند. ذخیره انرژی ۴۲ ساعت تا ۸۰ ساعت این مدل موتورهای ساعت امکان استفاده با فاصله چند روز را فراهم می آورد. برای جلوگیری از کاهش قدرت شاه فنر این موتورها نیاز به کوک شدن دایمی دارند و به علاوه به خاطر حفظ دقت پیشنهاد می شود که به طور مرتب کوک شوند. امروز پایه های متحرک برای نگهداری این ساعت ها طراحی و تولید شده اند که مرتب این نوع ساعت ها را کوک می کنند.

تفاوت دو مدل ساعت مکانیکی کوک دستی و مکانیکی اتوماتیک در نحوه ذخیره کردن نیروی رانش (فشرده کردن شاه فنر) است.

در سال ۱۹۲۰ آقای جان هاروود John Harwood به علت نیاز به موتوری که به علت گرد و غبار از کار نیوفتد این مدل موتور ساعت را ابداع نمود. تکنولوژی موتور تقویم سالیانه خودکار Perpetual  برند معتبر رولکس Rolex در سال ۱۹۳۱ میلادی، این موتورها را به سطح بالاتری ارتقا داد. تا به امروز فناوری اتوماتیک رولکس پالس اصلی همه ساعت های اتوماتیک معاصر محسوب می گردد.

کلکسیون ساعت های مکانیکی اتوماتیک فروشگاه ساعت ایراتک.

تفاوت موتورهای ساعت مچی

ساعت مچی کوارتز چیست؟

فن آوری کوارتز در دهه ۱۹۶۰ میلادی بوجود آمد و انقلابی در صنعت ساعت سازی ایجاد نمود. ساعت های باتری داری جریان الکتریکی را به کریستال کوارتز می فرستند که باعث ایجاد لرزش هایی در کریستال کوارتز گشته و این لرزش ها عقربه ها را می چرخاند. نشان بارز ساعت های کوارتز حرکت عقربه ثانیه شمار به صورت مقطع و تیک تیک کردن است.
از زمان ابداع تا به امروز؛ به واسطه دقت استثنایی و تعمیر و نگهداری بسیار آسان (فقط تعویض باتری هر ۱۸ ماه یا دو سال) سلطه بی چون چرا بر صنعت ساعت سازی خصوصن برندهای ساعت های مچی فشن داشته است. در سال های اولیه ابداع، بسیاری از برندهای سوئیس تولید کننده موتورهای مکانیکی ورشکسته شدند و از صنعت ساعت سازی کنار گذاشته شدند، این قدرت اینقدر زیاد بود که تمام برندهای معتبر و مفتخر به ساعت های مکانیکی مجبور به تولید ساعت های کوارتز خود گشتند!
ساعت های کوارتز برای افرادی که به دنبال ساعت های دارای استایل، دقت و مقرون به صرفه هستند بسیار مناسب می باشند.

کلکسیون متفاوت با طیف وسیعی از ساعت های کوارتز را در فروشگاه ساعت ایراتک در اختیار دارید.

 

تفاوت موتورهای ساعت مچیساعت مچی اکو درایو Eco Drive

با توجه به بحران انرژی، موتورهای اکو درایو در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط برند ژاپنی سیتی زِن CITIZEN برای ایجاد یک زمان سنج بدون نیاز به باتری اختراع شدند. این فن آوری پیشگام می تواند از هر منبع نور(طبیعی یا مصنوعی) برای ایجاد انرژی استفاده کند. تمام انرژی جمع آوری شده در یک باتری ذخیره شده که دایم موتور ساعت را تغذیه میکند.

به دنبال این جهش بزرگ نوآورانه، امروزه تقریبن تمامی ساعت های سیتی زن به این فناوری مجهز شده اند.

 

تفاوت موتورهای ساعت مچیساعت مچی هیبریدی Hybrid Watch

ساعت های هوشمند هیبریدی به عنوان ساعت هایی به شکل سنتی اما مجهز به فن آوری های مدرن ترکیب کاملی از هوش و استایل هستند. موتور این ساعت ها کوارتز می باشد و در عین هوشمند بودن هم چنان زیبایی شناسی کلاسیک را در هسته خود خواهند داشت.
این ساعت های بدون انقضا امکان اتصال به گوشی های موبایل هوشمند را برای شما فراهم می آورند و می توانید از امکانات طراحی پیشرفته این ساعت ها نهایت لذت را ببرید. می توانید دریافت تماس یا پیام ها را از طریق لرزش روی مچ دست حس کنید و یا از امکان نمایش تناسب اندام روی صفحه ساعت لذت ببرید.
ارسال نقشه، موقعیت و یا درخواست پیام اضطراری کمک تنها با فشردن یک دگمه امکان پذیر است.

 

تفاوت موتورهای ساعت مچیساعت مچی کینتیک Kinetic Watch

این اختراع در سال ۱۹۸۶ میلادی توسط برند سیکو ژاپن Seiko دومین طوفان بعد از ابداع ساعت های کوارتز توسط سیکو بود. در این ساعت ها، حرکات دست باعث گردش روتور گشته و این گردش ها به انرژی الکتریکی تبدیل شده و در یک خازن ذخیره می گردند. تکنولوژی رِله خودکار باعث پیشرفت این تکنولوژی در اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی شده و اینگونه ساعت ها می توانند تا ۴ الی ۵ سال بدون بر دست کردن به کار خود ادامه داده و دقت خود را از دست ندهند.

ساعت های کینتیک بسیار سازگار با محیط زیست و قابل اعتماد هستند و در سراسر دنیا محبوبیت دارند.

 

ساعت مچی خورشیدی Solar Watch

نور خورشید به این ساعت ها انرژی می بخشد. پنل های خورشیدی قرار گرفته در زیر صفحه ساعت، برای شارژ مجدد باتری و کار مداوم ساعت استفاده می شوند. ساعت های دقیق و آسان برای نگهداری، ساعت های خورشیدی با محیط زیست سازگار بوده و نیاز به تعویض باتری را از بین می برند.

تفاوت موتورهای ساعت مچی

آقای راجر رایهل Roger Riehl اولیت ساعت خورشیدی با نام سینکرونار Synchronar را در سال ۱۹۶۸ میلادی به بازار ارایه نمود. این تکنولوژی مورد توجه بسیار از ساعت سازان ژاپنی قرار گرفت و بسیار از برندها از قبیل کاسیو Casio، سیکو Seiko و سیتی زِن Citizen در عرصه استفاده و ارتقا این تکنولوژی پیشرو هستند.

برای خرید ساعت اطلاع از ویژگی های ساعت بسیار مهم بوده و نقش کلیدی در انتخاب ساعت ایفا می کند. به شما خواننده گرامی خواندن مقالات زیر را پیشنهاد می کنیم:

  1. ساعت های کینتیک / ساعت های اتوماتیک / ساعت های خورشیدی 

  2. سه نوع سیستم حرکتی ساعت های مچی

  3. خرید یک ساعت مچی مناسب

فروشگاه ساعت ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن