دانشنامه ساعت مچیمقالات ساعت مچی

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

Automatic vs Kinetic vs Solar watches

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

فهرست مطالب (با کلیک بروی هر عنوان به همان بخش هدایت می شوید) نمایش محتوا

Automatic vs Kinetic vs Solar watches

می خواهیم کمی بیشتر در مورد انواع ساعت و موتورهای آنها به بحث بپردازیم. هدف این مقاله توضیح تفاوت های بین ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی Kinetic & Solar به زبان ساده است. سعی خواهیم کرد برخی از سوالات متداول در این زمینه را پوشش دهیم، بیایید با قدیمی ترین نوع، ساعت اتوماتیک شروع کنیم.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

ساعت های اتوماتیک چه موقع اختراع شدند؟

اولین ساعت اتوماتیک در سال ۱۹۷۷ میلادی ساخته شد، زمانی که سازنده ساعت سوئیسی آبراهام لوئیز پرلت Abraham-Louis Perrelet مکانیسم کوک خودکار را اختراع نمود. این ساز و کار در ساعت های جیبی مورد استفاده قرار گرفت و با استفاده از وزن نوسان کننده که هنگام حرکت فرد حرکت می کرد، کار می نمود. گفته شده که این ساعت با این مکانیزم بعد از ۱۵ دقیقه پیاده روی به طور کامل کوک می گردید. اما سیستم اتوماتیک برای ساعت های مچی داستانی متفاوت دارد، اولین بار در سال ۱۹۲۴ میلادی ساعت ساز انگلیسی جان هاردوود John Hardwood اولین مکانیسم کوک خودکار را برای ساعت مچی اختراع نمود. از آن زمان، تنظیمات و پیشرفت هایی در مورد خود مکانیزم بوجود آمده است اما اصل اولیه هرگز تغییری نکرد. در ساعت های اتوماتیک نیازی به کوک دستی نبوده و ساعت انرژی لازم را از حرکت مچ دست تامین می کند.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

ساعت اتوماتیک چیست و چگونه کار می کند؟

در بیان ساده، ساعت اتوماتیک هر زمان که بردست باشد حرکت می کند. هر حرکت، روتور داخلی ساعت مچی را به حرکت در آورده و باعث کوک شدن (فشرده شدن) شاه فنر می گردد.

چه زمانی ساعت کینتیک Kinetic اختراع شد؟

اگر چه ساعت های خورشیدی قبل از ساعت های کینتیک ابداع شدند، اما به علت شباهت این ساعت به ساعت های اتوماتیک اول به بحث در مورد این مدل ساعت ها خواهیم پرداخت.
ساعت های کینتیک توسط برند سیکو Seiko ژاپن در سال ۱۹۸۶ میلادی اختراع شدن و اولین بار به عنوان ساعت های “کوارتز اتوماتیک Automatic Quartz” نامیده می شدند، در سال ۱۹۹۱ میلادی این نام به “کینتیک سیکو Kinetic Seiko” تغییر یافت. هنوز برخی موتورهای این ساعت ها را با نام های موتور اتوماتیک کوارتز یا موتورهای کوارتز نیمه اتوماتیک Semi Autoumatic Quartz می شناسند. برای مثال ساعت های برند …از موتورهای نیمه اتوماتیک کوارتز در ساعت های خود بهره می برند.

ساعت کینتیک (جنبشی) چیست و چگونه کار می کند؟

ساعت های کینتیک از اصول اولیه ساعت های اتوماتیک بهره می برند. هر دو مدل با حرکت مچ دست کوک می گردند. در ساعت های کینتیک؛ حرکت دست باعث شارژ شدن فنر نمی گردد، بلکه یک قطعه کوارتز را شارژ می نماید. انرژی حاصل از این شارژ شدن در یک باتری الکتریکی که اصطلاحن “خازن” نامیده می شود ذخیره می گردد.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

تفاوت بین ساعت های اتوماتیک و کینتیک (جنبشی) چیست؟

نحوه ذخیره انرژی که در بالا به آن اشاره شد تنها تفاوت دو موتور ساعت اتوماتیک و موتور ساعت کینتیک نیست، میزان ذخیره انرژی نیز در این مدل ها تفاوت مشهودی دارند، ساعت های مکانیکی اتوماتیک انرژی را در برای مدت زمان کوتاهتری نسبت به ساعت های کوارتز اتوماتیک (کینتیک) نگه میدارند. به طور متوسط، میزان ذخیره انرژی برای ساعت های اتوماتیک تقریبن ۵۰ ساعت است (در برخی موتورهای پیشرفته این میزان به ۱۲۰ ساعت یا حداکثر ۵ روز خواهد رسید) درحالی که زمان ذخیره انرژی در یک ساعت کینتیک (کوارتز اتوماتیک) می تواند تا ماه ها ادامه یابد.

خواندن مقاله “ساعت های کوارتز در برابر ساعت های مکانیکی” را به شما پیشنهاد می کنیم.

آیا ساعت های کینتیک و اتوماتیک با هم برابر هستند؟

پاسخ این سوال هم بله و هم خیر است. در واقع ساعت های کینتیک ساعت هایی اتوماتیک با امکان ذخیره انرژی بیشتر هستند و این به معنای دقت بهتر است (ساعت های اتوماتیک پس از دست دادن انرژی ذخیره شده دقت را تا حدی از دست می دهند). از سوی دیگر یکی از ضعف های ساعت های کینتیک نیاز به تعمیر و یا تعویض گاه و بیگاه “خازن” است. در جایگاه مقایسه قیمتی، ساعت های مکانیکی اتوماتیک معمولن با کار دست ساخته شده و معمولن گرانتر هستند و مشکل از دست دادن دقت توسط ایجاد آپشن های دیگر پوشش داده می شود. در واقع انتخاب بسته به سلیقه فردی شماست.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

ساعت های کینتیک سیکو Seiko Kinetic Watches

برند ساعت سیکو هرگز دست از پیشرفت بر نمیدارد، این امر در موتورهای ساعت کینتیک نیز همواره در حال رخ دادن است. در طول سالیان گذشته موتورهای کینتیک دارای مدل های متفاوت بوده اند:
  1. موتور Kinetic Direct Drive با قابلیت شارژ کوک دستی.

  2. موتور Kinetic Chronograph و موتور Ultimate Kinetic Chronograph با قابلیت شارژ به مدت ۵ ماه.

  3. موتور Kinetic Perpetual با شارژ ۵ ماهه و قابلیت خواب تا ۴ سال.

  4. موتور Kinetic Auto Drive و موتور Kinetic GMT با قابلیت خواب تا ۴ سال بعد از فقط ۷۲ ساعت شارژ.

ساعت های کینتیک سیکو در کجا تولید می گردند؟ آیا این موتورها در ژاپن ساخته می شوند؟

سیکو هنوز بسیاری از تولیدات خود را در کارخانه های تولید سیکو در ژاپن انجام میدهد. به خصوص وقتی صحبت از موتورهای ساعت باشد، تمام قطعات از کریستال های کوارتز تا قطعات ریز جانبی همگی در کارخانجات سیکو تولید می گردند.

آیا ساعت های کینتیک سیکو Seiko Kinetic دارای باتری هستند؟

ساعت های کینتیک سیکو دارای قطعه ای هستند که به عنوان باتری عمل می کند و با “خازن” نامیده می شود. خازن ها از بسیار جهات و مهم تر از همه از نظر طول عمر با باتری های معمولی فرق دارند. به عنوان مثال، در مدل های جدید، خازن های جدید ساعت های کینتیک سیکو برای سالیان زیادی نیاز به تعویض ندارند.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

ساعت های کینتیک سیکو Kinetic Seiko چقدر دقیق هستند؟

این ساعت ها بسیار دقیق هستند، همانطور که موتورها ار کریستال کوارتز بهره می برند و موتورهای ساعت های کوارتز در بین انواع موتور ساعت ها، بسیار دقیق هستند.

چگونه باید ساعت های کینتیک سیکو را شارژ نمائیم؟

کافیست برای شارژ این ساعت ها، آنها را بر دست کنید.اما حتی اگر مدت مدیدی از آنها استفاده نکرده باشید، تنها کاری که باید برای شارژ مجدد آنها بکنید این است که آن ها را با ساعت درست تنظیم نموده و سپس بر دست نمائید.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

ساعت های خورشیدی (سولار) چیست و کی اختراع شدند؟

ساعت های خورشیدی را می توان با هر نوری شارژ نمود، البته میزان شارژ در تمام نورها یکی نیست. ساعت های خورشیدی در واقع ساعت های کوارتز هستند که با استفاده از سلول های خورشیدی شارژ می گردند. قدمت ساعت های خورشیدی به دهه ۱۹۷۰ میلادی، به ویژه سال ۱۹۷۶ میلادی بر میگردد، زمانی که اولین ساعت خورشیدی با نام سینکرونار Synchronar توسط کمپانی Rager Semiconductor   تولید گردید. مخترع ساعت های خورشیدی یک آمریکایی به نام آقای Roger W. Riehl بود.

ساعت های خورشیدی سیکو

یک سال پس از تولید اولین ساعت خورشیدی، برند سیکو ژاپن Seiko اولین ساعت خورشیدی خود را در سال ۱۹۷۷ میلادی تولید نمود. تا کنون، برند سیکو بیش از ده ها مدل ساعت خورشیدی تولید نموده است که با توجه به شعار “دوست دار محیط زیست” این کمپانی امری طبیعی به نظر می آید.
امروز بسیاری از برندهای دیگر از این تکنولوژی در ساعت های خود بهره می برند، معروفترین آنها برند CITIZEN ژاپن است که ساعت های مدل اِکو درایو Echo Drive را با استفاده از این تکنولوژی تولید میکند.

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

ساعت های غواصی کینتیک سیکو در برابر ساعت های غواصی خورشیدی سیکو

وقتی صحبت از ساعت های سیکو است، مقایسه ساعت های خورشیدی و ساعت های کینتیک این برند، خصوصن با وجود مدل های بسیار متنوع خوبی که امروزه دارد، بسیار سخت است. گرچه ساعت های کینتیک امکان نگه داری انرژی را برای زمان بیشتری به شما می دهند اما در واقع ساعت های غواصی خورشیدی پیروز این مسابقه هستند. گرچه این تفاوت ها ممکن است محسوس نباشند.

دقت ساعت های خورشیدی سیکو

دقت موتورهای خورشیدی سیکو نیز به کوارتز موجود درون آنها بستگی دارد و بنابراین در مقایسه با ساعت های کینتیک اتلاف وقت بیشتر نخواهد بود. هر دو مدل دارای دقت ۱۵ -/+ در روز هستند.

طول عمر ساعت های خورشیدی چقدر است؟

ساعت های خورشیدی می توانند سال ها بدون مشکل به کار ادامه دهند اما این همیشگی نیست. در واقع خازن ذخیره انرژی قدرت نگهداری خود را در طول زمان از دست میدهد و ماندگاری جاودانه ندارد اما احتمالن در ده سال اول استفاده مشکلی نخواهند داشت.

ساعت های کینتیک / ساعت های اتوماتیک / ساعت های خورشیدی

ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی

نتیجه گیری ساعت های کینتیک، ساعت های اتوماتیک و ساعت های خورشیدی:

بنابراین وقتی این سوال پیش می آید: آیا ساعت های کینتیک بهتر از ساعت های اتوماتیک هستند؟ این بستگی به سلیقه شما دارد و اینکه آیا دقت کوارتز برای شما مهم است و یا ترجیح شما ساعت به سبک مکانیکی است.
هنگامی که بحث از مقایسه ساعت های Seiko Kinetic و ساعت های Seiko Solar است، هردو سالیان متوالی زیادی ساعت خوبی خواهند بود و تفاوت مشخصی ندارند به خصوص که تمام تولیدات برند سیکو از کیفیت خوبی برخوردارند. در پایان وقتی صحبت از برند سیکو ژاپن است، کار دست به کاررفته در تمام محصولات خارق العاده است.
فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن