مقالات ساعت مچی

مغناطیس زدگی ساعت های مچی

The Magnetism And Watches

مغناطیس زدگی ساعت های مچی

The Magnetism And Watches

مغناطیس زدگی ساعت مچیآهن ربا ها همه جا هستند. امروزه و در این عصر دوری از میدان های مغناطیسی و آهن ربا ها غیر ممکن است.در اصل تمام محیط اطراف ما،  وسایل برقی داخل خانه ما همگی دارای میدان مغناطیس هستند: یخچال، مایکرو ویو، سشوار، وای فای، موبایل ها، رادیو ، تبلت ها و کیس تبلت ها و حتی برخی ساک های دستی، سیستم های صوتی و این لیست ادامه دارد.

میدان های مغناطیسی در زندگی روزمره در همه جا هستند اما خطر جدی برای ما ندارند، اما می توانند بر زمان سنج ها و سیستم مکانیکی آن ها تاثیر گذاشته و واکنش های ناخواسته ای را همراه داشته باشند. مجاورت با این میدان های مغناطیسی به میزان کم و روزمره تاثیری بر گاه سنج شما نخواهد داشت اما اُور دوز شدن با آهن ربا و میدان های مغناطیسی می تواند مشکلاتی را در کار کرد صحیح ساعت مچی شما ایجاد کند.

در این صورت ممکن است ساعت مچی شما زمان را به طور نامنظم نشان داده و یا کلن از حرکت بایستد.

قرار گیری متناوب در معرض میدان های مغناطیسی کارکرد نرمال ساعت شما را تحت تاثیر قرار می دهد، خواه ساعت شما یک ساعت مکانیکی اتوماتیک یا کوکی بوده و یا حتی ساعت مدل کوارتز.

گرچه ساعت شما خراب نخواهد شد اما دقت خود را از دست می دهد. قرار گیری در معرض کم میدان مغناطیسی ممکن است برای مدتی کوتاه ساعت شما را دچار نوسان کند اما قرار گیری به مدت طولانی در کنار آهن رباهای قوی باعث اختلال کارکرد بخش های اصلی تنظیم حرکت موتور ساعت در ساعت های مکانیکی می گردد.

مغناطیس زدگی ساعت مچی

تست ساده مغناطیس زدگی ساعت مچی با کمک یک قطب نما

در ساعت های کوارتز، قرار گرفتن در میدان مغناطیسی منجر به کند شدن یا توقف ساعت می گردد. تا زمانی که ساعت در این میدان ها قرار دارد به کارکرد نرمال خود برنخواهد گشت.

اگر ساعت شما دچار شوک و ضربه نشده است، بارزترین نشانه اینکه ساعت شما دچار مغناطیس زدگی شده است جلو رفتن بسیار سریع و یا عقب ماندن زیاد ناگهانی است. برای سالیان متوالی ، کمپانی های ساعت سازی برای رفع این مشکلات با ساعت هایشان دست و پنجه نرم می کنند. که البته این چالش هنوز با تولید اجزا و قطعاتی غیر فلزی ادامه دارد.

البته ساعت سازانی مانند رولکس Rolex ، اُمگا Omega ، بلان پِن Blancpain  ، آی دبلیو سی IWC  و لانژین Longines تاکنون اقدام به تولید موتورهایی کردند که از احتمال مگنت شدن دورتر باشند.

چگونگی تاثیر میدان های مغناطیسی بروی ساعت ها

میدان های مغناطیسی به روش های مختلفی بر کار کرد صحیح ساعت ها تاثیر می گذارند. اما بیشترین تاثیر متوجه فنر بالانسیه Hairspring می باشد.

امروزه اکثر چرخ بالانس (رقاصک یا بالانسیه) موتورهای ساعت از فنرهای  تولید شده توسط شرکت نیواروکس Nivarox  (کمپانی سوئیسی و زیر مجموعه سُواچ SWATCH) استفاده می کنند که ادعا می کند که شاه فنرهای ساخته شده توسط این شرکت، در برابر آهن ربایی شدن مقاوم هستند، که البته این موضوع صحت ندارد چون این فنرها نیز هنوز میزان زیادی از فلزات را در آلیاژ خود به همراه دارند.

مغناطیس زدگی ساعت مچی

مغناطیس باعث به هم چسبیده شدن لایه ها فنری شده و  در اصل میزان آزاد فنر برای کار بسیار کاهش می یابد، که این امر باعث عقب ماندن ساعت و در موارد شدید تر ممانعت در ادامه کار ساعت می گردد.

تاثیر مغناطیس بروی قطعات و اجزای استیل ساعت مشکل دیگری است، که منجر به عملکرد نادرست زمان سنج ها می شود.

اجزای فلزی حتی بعد از خروج از میدان های آهن ربایی، هم چنان مغناطیس را در خود حفظ می کنند و خود تبدیل به آهن ربا می شوند. شرکت های سازنده ساعت مچی امروزه سعی دارند اکثر قطعات فلزی را با آلیاژ های جدید مدرن غیر فلزی جایگزین نمایند.

در گذشته خصوصن چرخ دنگ های ساعت به شدت تحت تاثیر میدان های مغناطیسی عملکرد خود را از دست می دادند. امروزه با ساخته شدن پالت ها از سنگ یاقوت و چنگال ها ی پالت از فلزات غیر رسانا این موضع اصلاح یافته است.

شاه فنر ها استیل نیز از  اجزایی بودند که می توانستند در مجاورت با آهن رباها دچار مشکل شوند، با آلیاژهای مدرن امروزی این مورد بر طرف شده است.

مغناطیس زدگی ساعت مچی

تصویر یک میخ قبل و بعد از آهن ربایی شدن و نحوه قرار گیری قطب های مثبت و منفی.

رفع مغناطیس از ساعت

ساعت هایی که دچار مغناطیس زدگی شده اند دچار مشکلات دراز مدت نمی شوند، فقط نمی توانند زمان رابه نحو صحیح نشان دهند. اگر ساعت شما زمان را به واسطه آهن ربایی شدن نامنظم نشان می دهد نگران نباشید، تقریبن هر ساعت سازی باید بتواند این مشکل را برطرف سازد، بعضی اوقات با یک دستگاه آنتی مگنتِ ساده این ایراد مرتفع می گردد.

همان طور که می دانید میدان های مغناطیسی رامی توان به دو گونه توسط جریان مستقیم و یا متناوب تولید نمود. آنتی مگنت ها از یک جریان متناوب برای از بین بردن حالت آهن ربایی اجزا استفاده می کنند. این دستگاه با جا به جایی سریع قطب ها موفق به رفع مغناطیس زدگی و ایجاد تعادل در عملکرد ساعت می شود.

در این حالت ساعت یا اجزای آهن ربایی شده در معرض دستگاه آنتی مغناطیس قرار گرفته و به آهستگی از آن دور می شوند تا میدان مغناطیسی ایجاد شده در ساعت یا اجزای آن را از بین ببرند.

معمولن با یکبار استفاده ساعت به روال عادی خود برگشته و لی در موارد نادری ممکن است نیاز به غیر مغناطیسی کردن برای بار دوم داشته باشید.

مغناطیس زدگی ساعت مچی

به لطف تکنولوژی دستگاهی نیز اختراع شده که از راه همگام سازی با گوشی های تلفن هوشمند می توانند جایگزینی مناسب برای آنتی مگنت های سنتی باشند، یکی از سازندگان آنتی مگنت، شرکت به نام لپسی سوئیس https://lepsi.ch می باشد، که دستگاه مخصوص به همراه اپلیکیشن ویژه موبایل، تبلت و کامپیوتر را به همراه دستگاه های خود ارایه می دهد و هر کس به راحتی می تواند ساعت خود را غیر مغناطیسی نماید.

شما می توانید دستگاه های رفع مغناطیس را با قیمت مناسب تهیه کنید. لازم به ذکر است که علت جلو و عقب ماند ساعت شما همیشه آهن ربا نیست. بنابراین ساعت بایستی توسط یک تعمیر کار حرفه ای ساعت، بررسی شود.

مغناطیس زدگی ساعت مچی

برای یک ساعت باز حرفه ای یا علاقه مند به ساعت مفید است که روش های برطرف کردن مغناطیس را بلد باشد. برای اینکار سه روش پیشنهاد میکنیم:

۱) استفاده از دستگاه های آنتی مگنت.

۲) استفاده از مونتیور ها یا تلویزیون های قدیمی CRT و فانکشن Degauss (برای اینکار ساعت خود را به صفحه مونیتور چسبانده و تلویزیون را دیگاس کنید، صدای کلیکی شنیده شده و صفحه ری استارت می شود. این کافیست تا خاصیت آهن ربایی ایجاد شده در ساعت شما را برطرف نماید).

۳) اگر قدم های بالا برای شما موثر نبودند، به یک تعمیر کار مجاز و با تجربه مراجعه نمائید.

ساعت های غیر مغناطیسی

بسیاری از ساعت های عملیات خاص نظامی خصوصن برای خلبانان نظامی و غواصان نظامی با ویژگی غیر مغناطیسی ساخته می شوند. برای اینکه یک ساعت بتواند بر اساس استاندارد ISO 764 ساعتی غیر مغناطیسی محسوب گردد باید بتواند در یک میدان مغناطیسی مستقیم با قدرت ۴۰۰۰A/m بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

موتورهای ساعت های غیر مغناطیسی اغلب توسط یک پوسته از آهن نرم و یا مو متال Mu-Metal (ترکیبی از ۸۰ درصد نیکل، ۱۵ درصد آهن، ۵ درصد مس و یا فلزات دیگر) محافظت می گردد. ساعت مدل اینجنیور آی دبلیو سی IWC Ingenieur و ساعت مدل میل گاس رولکس Rolex Milgauss و ساعت مدل ریل مستر اُمگا Omega Rail-master معروف ترین مدل های ساعت غیر مغناطیسی فعلی در دنیا هستند.

مغناطیس زدگی ساعت مچی

مدل آکوا ترا اُمگا Omega AquaTera می تواند در جوار میدان مغناطیسی  ۱۵۰۰۰A/m بدون مشکل به کار خود ادامه دهد. این ویژگی با استفاده از سیستم چرخ دنگ  و رقاصک ویژه اُمگا که کاملن از سیلیکون ساخته شده اند امکان پذیر شده است.

برندهای بسیاری خصوصن در زمینه ساعت های نظامی مدل های خاص مقاوم در برابر میدان های مغناطیسی تولید می کنند. ساعت های نظامی کماندو کریس بنز آلمان دارای این ویژگی می باشند.

نتیجه گیری:

آهن ربایی شدن ساعت مسئله تازه ای نیست اما کمپانی های ساعت سازی درتلاشند تا این مشکل را کم و کم تر نمایند.

آهن ربایی شدن بیش از اندازه ساعت می تواند دردسر ساز باشد، اما تاثیرات دراز مدت مشکلی نیست که بخواهد شما را نگران نماید.

در نهایت، این بدترین مشکلی نیست که ممکن است برای گاه سنج دقیق شما رخ دهد.

فروشگاه ساعت ایراتک

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن