برندهای ساعت مچیدانشنامه ساعت مچی

سازمان رسمی استاندارد ساعت سوئیس COSC

Controle Official Suisse des Chronome

سازمان رسمی استاندارد ساعت سوئیس COSC

فهرست مطالب (با کلیک بروی هر عنوان به همان بخش هدایت می شوید) نمایش محتوا

برای هر کسی که تازه به دنیای ساعت قدم گذارده یا مجذوب آن شده تا درباره جنبه های ظریف تر گاه سنجی بیشتر دریابد، کلمه COSC که در وب سایت ها و دنیای بازاریابی بسیاری از برندهای ساعت در سراسر جهان توجه را به خود جلب می نماید. اما این کلمه مخفف چیست و چه معنایی دارد و آیا در دنیای ساعت سازی مهم است؟

کلمه ی چهار حرفی COSC یا Controle Official Suisse des Chronome موسسه ای سوئیسی است که ساعت های کوارتز و ساعت های مکانیکی صنعت ساعت سازی سوییس را از نظر دقت مورد آزمایش قرار می دهد از این رو ترجمه نام آن به این شکل است: موسسه آزمون رسمی کرونومتر سوییس.

 یک ساعت کرونومتر مکانیکی اتوماتیک باید در محدوده تلرانس -۴/+۶ ثانیه در روز باقی بماند حال آنکه یک ساعت کوارتز وقتی استاندارد است که حداکثر تلرانس +۱۵/-۱۵  ثانیه در سال داشته باشد.

یکی از وظایف COSC بررسی کارکرد موتورهای ساعت دریافتی از برندهای مختلف ساعت در سراسر دنیا و اطمینان از دقت کورونومتر و قرار داشتن در تلرانس بر اساس استاندارد بالاست. (در این مورد در سازمان استاندارد جهانی نیز موردی به نام ISO159 ثبت شده است).

دفتر تست و تایید موسسه ی COSC تنها مکانی است که قادر است ساعت یا موتورهای آن را به عنوان استانداردی برای کرونومتر تایید نماید و این تایید در قالب یک گواهی معتبر به آن ساعت اعطا می گردد. در حالیکه دیگر رتبه بندی های ساعت های مکانیکی اتوماتیک (همچون استاندارد Elabore) و محصولات کوارتز نیز وجود دارد. (شایان ذکر است که هر مدلی می توان یک کرونومتر باشد منوط به اینکه این امر به دقت آن در نگهداری زمان بیش از طراحی سایر قسمت ها توجه داشته باشد و این گونه می تواند چنین جایگاهی را دارا باشد).

 

استاندارد دقت ساعت

کُرونومتر در صنعت ساعت سازی یک نقطه اوج محسوب می گردد. در این راستا COSC دارای این وظیفه است که از تداوم این شکل هنری در نحوه اجرای آن در سطوح اجرایی اطمینان حاصل نماید تا محصولات شایسته دیده شدن به عنوان یکی از بالاترین دستاوردهای انسانی شوند.

در میان تمام ساعتهای ساخت سوئیس تنها شش درصد آنها گواهی معتبر COSC را دریافت می کنند. تمامی کسانی که گواهی ساعت COSC را دریافت می کنند یک نشان اعتماد نیز با ساعت خود دریافت خواهند کرد که این نشان مخصوص درجه اطمینان بین COSC و تولید کننده می باشد.

COSC در بیشتر مواقع سال، هفت روز در هفته، آزمون های سه گانه کیفیت در سوییس (Le locle saint- lmier، Beil) را برگزار می نماید. این یک نیاز اساسی در برخورد با صنعت رو به رشد ساعت سازی سوییس است.

در سال ۱۹۷۴ زمانی که COSC تاسیس شد تنها بیست هزار ساعت این نشان را دریافت می کرد در حالیکه این عدد در سال ۲۰۱۵ به ۶/۱ میلیون فقره رسیده است.

 

استاندارد دقت ساعت

درحالیکه شما ممکن است به طور منطقی فکر کنید که این افزایش تقاضا برای دقت یک محصول نتیجه آگاهی رو به افزایش خریدار می باشد (البته با تشکر از اینترنت) اما ممکن است شگفت زده شوید اگر بدانید که از تمامی ساعت های ساخت سوییس  تنها ۶% انها موفق به دریافت گواهی COSC می شوند.

این امر موضوع دیگری را مطرح می کند؛ تنها ساعتهایی واجد شرایط دریافت گواهی COSC هستند که در ساعت سوییس باشند در حالیکه برای محافظت از کیفیت و یکپارچگی بسیاری از صادرات سوییس به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۷ معیارهای سخت گیرانه جدیدی برای این نوع محصولات تعیین شد.

  • حداقل ۶۰% هزینه های تولید یک ساعت به صورت کلی باید به شرکتی که در سوییس قرار دارد تعلق گیرد.
  • ساعت تولید شده باید حاوی حداقل ۵۰% اجزای ساخت سوئیس بوده (از منظر ارزش گذاری کمیتی) و حداقل۶۰% تولید ساعت بایددر سوئیس باشد.
  • توسعه فنی یک ساعت یا موتور ساعت سوییس باید در این کشور انجام شود.

به همین اگر یک ساعت نکات بالا را نداشته باشد نمی تواند برچسب ساخت سوئیس SWISS MADE را بر روی خود داشته باشد. به همین دلیل اگر هر برند جدید فروشگاه ساعت ایراتک و محصولات آنها باید مورد تایید پایگاههای آزمایشی COSC باشند.

این حرکتی هوشمندانه توسط سوئیس است با نگه داشتن گواهینامه COSC منحصر به فرد ساعت، آنها مرتبا موفق به تثبیت موقعیت ملت خود به عنوان مترادفی برای زمان و حفظ کیفیت کلاس جهانی خود در نگهداری زمان هستند.

 

استاندارد دقت ساعت

مراحل آزمون های سختگیرانه COSC فقط تضمین حداکثر دقت را تقویت می کند. برای هر شخصی که ساعتش را با نشان دادن COSC دریافت می کند، گواهینامه معتبری را با ساعت دریافت می کند که نقطه اوج فرایند بین COSC و تولید کننده آن است.  یک لیست ابتدایی از تعداد قطعات توسط بخش پایانی فراهم می شود که پس از آن یکی از اعضای تیم  COSC آن را چک نموده و بر روی هر قطعه حک خواهد کرد. سپس هر کدام از آنها مطابق دستورالعمل های تولید کننده تولید شده و سپس بر روی یک گیره جای می گیرند. این گیره به محفظه ای با دمای حدود ۲۲ الی ۲۴ درجه سانتیگراد و به مدت بیش از ۱۲ ساعت قبل از شروع انجام آزمایش منتقل می شوند.

مدت زمان این آزمایشات بستگی به نوع ساعت دارد. یک ساعت مچی یا یک ساعت جیبی معمولن به مدت پانزده روز آزمایش می شود. آزمایش ساعتهای بزرگتر می توانند به مدت بیست روز به طول بیانجامد حال آنکه ساعت های کوارتز آزمایشی ۱۳ روزه را از سر خواهند گذراند. هنگامیکه هر قطعه در موقعیت ها و شرایط مختلف مورد آزمایش قرار می گیرد، هفت معیار مشخص و مختلف در آزمایش آن مد نظر قرار داده می شود، میانگین درجه روزانه آن (به طور عمده افزایش یا کاهش ثانیه در روز)، میانگین تغییرات درجه، بزرگترین تغییر درجه، تفاوت بین درجه در موقعیت های افقی و عمودی، بیشتین تغییر درجه، تغییر درجه بسته به درجه حرارت و سرعت بازیابی.

 

استاندارد دقت ساعت

اگر هر کدام از این موارد در دستورالعمل های ویژه COSC قرار بگیرد، آن قطعه می تواند مفتخر به دریافت گواهینامه مخصوص ساعت COSC گردد و جزئیات نتایج آزمون مخصوص خود را با گواهی معتبر دریافت کند.

حال به نظر شما COSC مهم است؟ باید دید این سوال از چه کسی پرسیده می شود؟ برای کسی که زیبایی شناسی یک ساعت را تحسین می کند آیا به دقت مطلق ساعت در مچ خود توجهی ندارد، هزینه اضافی ارسال یک قطعه به سوییس چیزی به لذت های او اضافه نمی کند و ضروری نمی نماید. (قطعاتی که گواهی تایید را دریافت نکرده اند می توانند گواهی تایید تحمل (تلرانس) را دریافت نمایند که در آن صورت هیچ سندی برای تایید آن وجود ندارد.

 

COSC Standard

با این حال برای کسی که ساعت خود را بیش از یک جواهر می بیند و به آن به دید یک قطعه مهندسی ساز نگاه می کند که نمونه ای از پیشرفت تکنولوژی بشر نسبت به روزگار ساعت های آفتابی و ساعت شنی است، COSC به تنهایی بالاترین شکل ساعت سازی دقیق را ارائه می دهد. ممکن است بابت آن مجبور به پرداخت هزینه های بیشتری باید اما برای داشتن ضمانت در وقت و کلاس جهانی در هر کجا که به سر می برید چطور؟ قیمتی زیادی نیست.

فروشگاه ساعت ایراتک

 

از طريق
وبلاگ فروشگاه ساعت ایراتک
منبع
فروشگاه ساعت ایراتک
برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید

بستن
بستن